Herøy formannskap reagerer kraftig på at Austbø nå plutselig har fått fortrinnsrett på alle avganger og ber om et snarlig møte med fylkeskommunen.
I en ekstrasak i siste formannskapsmøte 8. juni om nye fergeruter i Herøypakken fra 1. januar 2023 ble det rettet krass kritikk til fylkeskommunens innføring av fortrinnsrett for reisende fra Austbø på alle avganger.
Fylkeskommunen bestemte nylig at fergeruta i sambandet mellom Søvik og Herøy videreføres fra 1. juni og ut året, og innførte samtidig uten forvarsel fortrinnsrett på alle avganger fra Austbø. I siste formannskapsmøte ble denne ordningen sterkt kritisert av de folkevalgte.
Ordfører Elbjørg Larsen la på vegne av Arbeiderpartiet fram et endringsvedtak som blant annet ba om at dagens fergerute videreføres uten fortrinnsrett for reisende fra Austbø. Hun la også fram en uttalelse som berømmet at de gamle rutene ble videreført når man ikke fikk til en løsning som ivaretok blant annet varetransport til Brasøy og Husvær. Forslaget til uttalelse beklaget samtidig forverringen fylkeskommunen hadde gjort med ruteforslaget med å innføre fortrinnsrett for reisende fra Austbø. Det ble videre pekt på at denne ordningen fjerner all forutsigbarhet i sambandet og skaper stor usikkerhet for næringsaktører, pendlere og andre reisende i den mest trafikkerte delen av døgnet.
- Formannskapets opplevevelser er at denne beslutningen om fortrinnsrett oppleves som straff for at det ble arbeidet løsningsorientert for å imøtekomme varetransport til Brasøy og Husvær, som kun har fire anløp i døgnet. Dette kombinert med gratisferge fra 1. juli vil gå svært mye ut over rutetilbudet mellom Søvik og Herøy. Herøy kommune er en av de mest transportavhengige kommunene i Nordland og med beslutninger som disse viser Nordland fylkeskommune at man ikke prioriterer næringslivet. Fylkeskommunen viser med de tilbud de nå gir, at de ikke satser på de sambandene med sterkest økning. Det naturlige hadde vært større fergekapasitet i stedet for innskrenkninger. Herøy kommune ber om møte for å diskutere denne situasjonen som nå er oppstått, leste ordfører Elbjørg Larsen fra forslaget til uttalelse.
Må være mye tøffere
Forslaget fikk Vegar Dalen (H) til å reagere, og han mente uttalelsen måtte være mye tydeligere.
– Jeg synes uttalelsen er altfor snill. Vi må være mye mer tydelig enn dette, sa Dalen, som hadde store problemer med å berømme fylket for noe som helst. Vi har jobbet målrettet i 20 år med å få til et næringsliv, og nå truer fylkeskommunen med å slå føttene unna denne satsingen og gi argumenter til dem som ønsker å flytte dette vekk fra kommunen. Det er rape galt med gratis ferger og fortrinnsrett, og dette burde ikke vært et tema. Når man har en så næringssterk kommune så må man forutsette at kapasiteten er tilpasset behovet i Herøy. Dette er tross alt en fylkesvei vi snakker om. Jeg synes derfor vi kan være veldig mye tøffere i vår uttalelse. Dette kan jeg ikke tilslutte meg til fordi det er for veikt, sa Dalen.
Ordfører Elbjørg Larsen minte Dalen om at han var hjertelig velkommen til å skrive et tillegg til uttalelsen, og utfordret han derfor til å lage en tekst mens debatten foregikk.
Ser bort fra næringslivets behov
I debatten var det flere som rettet kritikk mot en samferdselspolitikk som de mener ser bort fra næringslivets behov.
- Jeg synes det er viktig å få fram at vi må ha en dialog med dem som setter premissene og at vi klarer å få en arena som skaper en forståelse av hvor alvorlig vi synes dette er. I de rutene som gjelder nå er det sagt at reisende fra Austbø skal ha prioritet. Dette betyr at den første ferga vi som herøyfjerdingen kan stille oss opp og komme med er den som går kl. 10.25. Dette betyr at vi kan risikere at vi ikke blir med ferga 05.50, 07.10 og 09.40 dersom det ikke er plass på ferga som følge av fortrinnsrett for reisende fra Austbø.
- Kombinert med at det er gratis samband på disse sambandene så tror jeg at vi kan få se at blant annet sommeren kan bli aldeles forferdelig. Jeg vet jo at turistene som kommer med bobil vil velge destinasjoner som er gratis, og det vil nok både Austbø og Brasøy/Husvær og mange andre få merke. Jeg stiller meg også tvilende til hvordan dette vil fungere rent praktisk for dem som skal betjene denne ordningen om bord på fergene, sa Arnt Erling Paulsen (Ap).
- Jeg synes det er trist at vi nok en gang må konkludere med at behovene til havbruksnæringen heller ikke denne gangen har blitt beregnet. Dette er noe som konsekvent har blitt nedvurdert i mange år, sa Arnt Erling Paulsen (Ap).
Økt folketall
Paulsen pekte på at Herøy kommune som en av få kommuner har hatt positiv utvikling i folketallet de ti siste åra.
- Jeg synes det er merkelig at man ikke tør å satse der grunnlaget er. På den ene siden så skjærer man inn til beinet og på den andre siden så roper man ut at den store trusselen for Nordland fylke er at det blir færre og færre innbyggere. Vi er en distriktskommune som har vist det motsatte og i den sammenheng er kommunikasjon kjempeviktig, sa Paulsen
Møte snarest
Mens debatten foregikk, skrev Vegar Dalen på et tilleggsforslag. I teksten han leste opp til slutt ble opplegget fra fylket sett på «med vantro», og karakterisert som potensielt ødeleggende for næringslivet. Han tok også til orde for å be om et møte med fylkeskommunen «snarest».
– Jeg har ikke noe ønske om å diktere hvordan uttalelsen fra formannskapet skal være, men dersom jeg skal tilslutte meg den så må den være kvassere en dette. Det må være noe som understreker alvoret for vi tåler ikke at vi ikke får varene ut herfra. Skal vi har reiseliv er vi nødt til å ha båter som fører over de som skal reise. Dersom vi snevrer inn mulighetene så avfolkes det, sa Vegar Dalen.
Elbjørg Larsen sa seg helt enig i målet om å få til et snarlig møte og til slutt fikk hun i et enstemmig vedtak mandat til å sammenfatte de to forslagene.