Sist uke var forsker Dagrunn Grønbech på besøk hos de yngste ved Herøy skoles barnetrinn. Tema for møtet var to synlige uttrykk for kystkulturen, og ungene klarte ikke motstå fristelsen til å kose med saueulla.
Dr. philos, forsker, samfunnsviter og kystkvinne. Mange navn.
Dagrunn Grønbech innehar dem alle, og har en kunnskap og innfallsvinkel for dagligdagse ting som de fleste av oss ikke har.
Kystkultur Derfor ble hennes time med 1. - 4. klasse ved Herøy skole en annerledes time. Og ungene var med fra første øyeblikk.
Tema for timen var to meget synlige uttrykk for kystkulturen, som Dagrunn Grønbech er så levende opptatt av.
Sauen Midt på golvet lå produkter fra sauen, på myk og god ull. De 65 ungene snakket med Dagrunn Grønbech om hvor nøysom sauen er.
- Har du sauen på ei øy om sommeren, så vet du at den holder seg der, sa Grønbech blant annet.
- Hvordan det? ville ungene vite. - Kan ikke sauen svømme?
Karder og rokk Og så kunne Dagrunn forklare om ulla som blir så tung med alt vannet i, at sauen ville drukne om den prøvde på å svømme.
Deretter snakket forsker og barna om karding, spinning og rokk. Grønbech hadde med seg både karder og rokk og kunne vise hvordan disse virker.
- En slik har vi heime, kunne noen av ungene fortelle.
Toving De fikk også lære om hvorfor man tover ullprodukter.
Etter denne timen skal elevene fortsette å jobbe med temaet.
Dagrunn hadde også med seg en settepotet til hver av de 65 ungene i 1. - 4. klasse. Disse potetene skal settes i jorda ved Herøy bygdesamling.
Potetgroer Forskeren kunne fortelle ungene om hvor viktig det er å ikke ødelegge "øynene" til poteten eller groene. Det er nemlig her det skal komme nye poteter.
Så blir det spennende å se hva som kommer til høsten. Da forstår vi at elevene skal være med på å lage både potetstappe og grønnsaks-suppe.
Skolen har også gående et prosjekt med ærfugler, hvor en av klassene har bygget og satt ut ærfuglhus.
Dagrunn Grønbech innehar dem alle, og har en kunnskap og innfallsvinkel for dagligdagse ting som de fleste av oss ikke har.
Kystkultur Derfor ble hennes time med 1. - 4. klasse ved Herøy skole en annerledes time. Og ungene var med fra første øyeblikk.
Tema for timen var to meget synlige uttrykk for kystkulturen, som Dagrunn Grønbech er så levende opptatt av.
Sauen Midt på golvet lå produkter fra sauen, på myk og god ull. De 65 ungene snakket med Dagrunn Grønbech om hvor nøysom sauen er.
- Har du sauen på ei øy om sommeren, så vet du at den holder seg der, sa Grønbech blant annet.
- Hvordan det? ville ungene vite. - Kan ikke sauen svømme?
Karder og rokk Og så kunne Dagrunn forklare om ulla som blir så tung med alt vannet i, at sauen ville drukne om den prøvde på å svømme.
Deretter snakket forsker og barna om karding, spinning og rokk. Grønbech hadde med seg både karder og rokk og kunne vise hvordan disse virker.
- En slik har vi heime, kunne noen av ungene fortelle.
Toving De fikk også lære om hvorfor man tover ullprodukter.
Etter denne timen skal elevene fortsette å jobbe med temaet.
Dagrunn hadde også med seg en settepotet til hver av de 65 ungene i 1. - 4. klasse. Disse potetene skal settes i jorda ved Herøy bygdesamling.
Potetgroer Forskeren kunne fortelle ungene om hvor viktig det er å ikke ødelegge "øynene" til poteten eller groene. Det er nemlig her det skal komme nye poteter.
Så blir det spennende å se hva som kommer til høsten. Da forstår vi at elevene skal være med på å lage både potetstappe og grønnsaks-suppe.
Skolen har også gående et prosjekt med ærfugler, hvor en av klassene har bygget og satt ut ærfuglhus.