En fullsatt Herøy kirke fikk seg en mektig og storslått opplevelse under framføringen av kirkespillet «Petter» tirsdag kveld.
Alf Knutsen, Knut Størdal og Nordland teater klarer gjennom forestillingen «Petter» på en mesterlig måte å dramatisere og få fram Petter Dass sitt myteomspunnede liv.
Gud er Gud om alle land lå øde
Gud er Gud om alle mann var døde
- Disse linjene fra Petter Dass kjenner de fleste, og det var også de aller første som virkelig brant seg fast hos meg. Hos Petter er det ingen tvil. En stor guddommelig kraft står bak alt. Ingen diskusjon. Ferdig snakka. Jeg er overbevist om at noe slikt kun blir skapt der omgivelsene ligger til rette for det. Naturen i Petters rike er disse linjene summert: Storslått og monumental - og av og til nådeløs. Fascinerende greier!, sier Alf Knutsen i sin programomtale.
Historien handler om fattigjenta Anna som blir gravid (spilt av Ingrid Steinholt Mortensen fra Sandnessjøen) og drengen Johan som venter barn uten å være gift. De blir likevel viet av Petter Dass, som nok selv hadde vært i samme situasjon før han ble gift med sin kone Margrethe. Under bryllupet til Johan og hans kone får vi høre en flott versjon av Reidar Moursund sin vakre «Brudemarsj fra Herøy».
Et dramatisk høydepunkt i forestillingen er når jekta til Petter Dass forliser på vei fra Bergen. I sin hjelpeløshet påkaller Petter da høyere makter og truer djevelen med svarteboka mens stormen raser. Petter hadde insistert på at Johan skulle bli med jekta til Bergen og plages nå med skyldfølelse etter at jekta forliser og Johan blir borte på havet. Et barn mister også sin far.
Noe av teksten er tatt rett ut av Nordlands Trompet mens andre elementer i forestillingen er oppdiktet og bygger på skrøner.
Strålende i rollen som Petter
Hans-Erik Dyvik Husby gjør en meget god figur i hovedrollen som Petter Dass. Den tidligere rockeren spiller på hele sitt register og får på denne måten fram mange av de sidene som tegnes av Petter Dass. De andre skuespillerne fra Nordland teater fyller også sine roller godt og gjør dette til en flott opplevelse.
Det at handlingen foregår flere steder i kirka gjør det imidlertid litt utfordrende for publikum å få med seg alt som skjer. Noe dårlig lyd på enkelte av skuespillernes replikker gjør det også periodevis vanskelig å få med seg teksten.
Fantastisk musikk
Stykket bærer sterkt preg av at det er skrevet av en musiker som ønsker at musikken skal få en sentral rolle. Knut Størdal sin musikk og fantastiske arrangementer løfter forestillingen til fulle. Det at korsangere er spredd utover hele kirka er også med på å gjøre dette til en helt spesiell opplevelse. På denne måte får man en naturlig surround-effekt som skaper en effektfull og annerledes lydopplevelse.
Blandingen av profesjonelle sangere i gruppa Vocal Art sammen med dyktige korsangere fra Alstahaug sangkor, blandet med sangere fra Herøy, Dønna og Nesna Songlag fungerer også utmerket. De dyktige musikerne der Alf selv trakterer tangentinstrumenter gjør også en imponerende jobb for å få fram de vakre arrangementene til Størdal. Strykekvartetten fra MiNensemblet løfter også musikken til en fremragende måte
- Da kirkespillet ble unnfanget ble det tidlig klart at musikken ville spille en sentral rolle. Det var derfor viktig å få med en komponist på laget som hadde samme mål og visjoner for spillet. Mitt førstevalg var Knut Størdal, og som kantor med fartstid fra Petters eget rike var han ikke vanskelig å be. I tillegg til en felles fascinasjon for Dass, brenner vi begge for sang og liv i kirkerommet. De lokale korenes bidrag er derfor en viktig pilar i forestillingen. Det samme er publikums deltagelse., sier Alf Knutsen.
Ikke historisk korrekt
Alf presiserer at det aldri har vært et mål å presentere den historiske Petter i denne forestillingen. Mye av handlingen henter imidlertid inspirasjon fra mytene og anekdotene. Han vil at kirkespillet skal fokusere på kunstneren Petter - et rytmisk geni.
- En mann med et slikt talent må ha framstått som noe eksotisk i sitt lokalmiljø. Bosatt på «verdens ende», i følge Petter selv, sier Knutsen.
Hvorfor Dass?
- Petter Dass var en viktig klangbunn da jeg vokste opp på Herøy. Lokalentusiast Paul Solheim fortalte levende om den munnrappe presten som turnerte både bibel og svartebok. Som det ofte er med fortellingene om Petter, var det fakta og skrøner i salig blanding, og jeg lot meg rive med. I mitt arbeid som kirkemusiker ble jeg kjent med Petter på en litt annen måte, men fascinasjonen ble ikke mindre. Jeg ønsker å bidra til at flere oppdager Petter Dass!, sier Alf.
Forestillingen «Petter» kan uten tvil settes opp over det ganske land og anbefales på det sterkeste.
Regi:
Kristin Jørgensen
Skuespillere:
Hans-Erik Dyvik Husby, Stein Elvestad, Hilde Stensland, Håkon P. Christensen, Ingrid Steinholt Mortensen og Isak Adriansen
Nykomposisjon og nye arrangementer:
Knut Størdal
Dirigent:
Knut Størdal
Musikere:
Bass: John Børge Askeland
Trommer: Ole Martin Torseth
Orgel: Alf Knutsen
Fiolin: Øivind Nussle,Tor Johan Bøen/Magnhild Skomedal Torvanger
Cello: Jan Øyvind Grung Sture/Lisa Isabel Holstad
Obo: Louis Calm Vidal
Bratsj: Lazar Miletic
Trompet: Mark Bennett
Sangere: Karoline Åseng, Soetkin Baptist, Kristian Gjertsen og Christoffer Mæland
Lokalt kor: Alstahaug Sangkor med sangere fra Nesna Songlag, Herøy og Dønna.
Nedenfor kan dere se en liten filmsnutt der det framføres "Brudemarsj fra Herøy" som er skrevet av Reidar Moursund.