Selskapet Polar Marin, eid av Seløy Sjøfarm, har nylig anskaffet servicebåten Polar Pioner som skal utføre serviceoppdrag for oppdrettsnæringen. Onsdag denne uka ble nyanskaffelsen vist fram til alle interesserte på Svennholmen.
Båten er bygd i Kina og er levert og ferdigstilt av Moen Marin på Rørvik.
- Den er primært bygd for å vaske nøter til oppdrettsnæringen, men da dette har hovedsesong om sommeren, er den også utrustet med mye dekksutstyr for å ta andre serviceoppdrag. Båten kan derfor brukes til litt av hvert. Tanken er at den kan leies inn til blant annet not- og fortøyningsjobber i perioden det er stillstand i notvaskingen. Den er også utstyrt med utstyr for dykking, men dette er foreløpig ikke tatt i bruk, sier skipper Sondre Jørgensen.
Polar Marin har en lengde på 14,9 meter og en bredde på 10 meter, og har to dieselmotorer på til sammen 970 hk.
- Høytrykkspumpene er også koblet direkte på motorene for å slippe å ha en container på dekk, noe som er en stor fordel. Det er bare å åpne ventilene for pumpene, og vi kan da styre alt fra styrhuset. Jeg har jobbet på båter der vi har hatt containere på dekk til pumpene, men med denne løsningen blir det mye mindre bråk og mer behagelige arbeidsforhold når vi vasker nøter, sier Jørgensen.
Båten er utstyrt med to vaskere for nøter av typen FNC8, og har ROV som brukes til inspeksjon og dokumentering. Den har også en kraftig 90 tonns kran til disposisjon, og er utstyrt med moderne sikkerhetsutstyr. Den har en 40 tonns vinsj med låsepinner og en innretning som kalles haikjeft, som kan brukes til å kutte tau og kjettinger i en nødsituasjon.
Skipper fra Herøy
Sondre kommer fra Herøy, men har de siste 10 årene bodd i Tromsø og jobbet i FSV Group, som er en stor aktør innen serviceoppdrag for oppdrettsnæringen. I august i fjor ble han ansatt i Polar Marin og er skipper og ansvarlig for det ene av to skift som skal jobbe på båten. Daglig leder i Polar Marin blir Matey Mateev, som skal lede det andre skiftet. Han har lang erfaring innen denne bransjen og har tidligere jobbet i firmaet Bra-Vask, som senere ble overtatt av RYME Group i 2022.
I desember ble dette selskapet slått konkurs. Både skipper Sondre og daglig leder i Seløy Sjøfarm, Jan Erik Jakobsen, signaliserer at de er svært glade for at de har fått Matey med på laget, og dermed kan nyttiggjøre seg hans kompetanse etter å ha drevet i denne virksomheten i mange år. Flere av de ansatte kommer også fra Ryme Group og har med seg nyttig erfaring.
Polar Marin har seks ansatte fordelt på to skift med tre ansatte som skal jobbe 4 uker før de får avløsning.
Gode fasiliteter
Selv om båten ikke er så stor, har den ifølge skipper Sondre alt som trengs av utstyr og fasiliteter til de ansatte. Den skal også benytte samme base som Ryme Group benyttet i Øksningan, og vil derfor befinne seg i nærområdet når den ikke er ute på oppdrag.
Båten har fire lugarer og ellers alt som trengs for å kunne bo og jobbe på båten.
- Det er greie boforhold og vi har det vi trenger, avslutter skipper Sondre Jørgensen.
Foreløpig har selskapet Polar Marin fått på plass en avtale om oppdrag for LetSea i tillegg til Seløy Sjøfarm, men målet er at de får solgt tjenester til flere oppdrettsselskap etter hvert.