Statens veivesen skal i år foreta to trafikktellinger over Herøysundbrua, den første allerede i februar. Siste telling fra 2007 viste at det gjennomsnittlig passerer flere kjøretøy over brua enn på E6 gjennom Korgfjellet og riksvei 78 ved Drevland.
Ordfører Arnt Frode Jensen kunne i onsdagens formannskapsmøte orientere politikerne om at Statens veivesen i 2011 skal foreta både såkalt vinter- og sommertelling på Herøysundbrua.
Første i februar Den første tellingen er planlagt i februar, mens sommertellingen skal foretas i juni/juli.
Det skal også foretas tellinger på Tennsundet brua og ved Hestad på Dønna. Sistnevnte telling vil gi et tall på trafikken mellom Herøy og Dønna.
Siste telling over Herøysundbrua ble foretatt 12 dager i hver av månedene september, oktober og november i 2007.
Se "Relaterte nyheter".
1935 kjøretøyer i døgnet Altså på en tid av året hvor trafikken ikke er spesielt stor.
Men likevel viste tellingen fra 2007 at det gjennomsnittlig passerte mellom 1300 og 1500 kjøretøyer i døgnet over Herøysundbrua.
Høyeste antall for de målte dagene var 1935 kjøretøy i døgnet.
Behov for ny bru Til sammenlikning viste en liknende telling for Riksvei 78 ved Drevland 1000 kjøretøy i døgnet, mens det på E6 gjennom Korgfjelltunnelen passerte 886 kjøretøy.
Dette underbygger behovet for ny bru over Herøysund, i stedet for dagens som er for smal for dagens trafikk. Brua er i tillegg skadet på både bæreverk og betong.
Første i februar Den første tellingen er planlagt i februar, mens sommertellingen skal foretas i juni/juli.
Det skal også foretas tellinger på Tennsundet brua og ved Hestad på Dønna. Sistnevnte telling vil gi et tall på trafikken mellom Herøy og Dønna.
Siste telling over Herøysundbrua ble foretatt 12 dager i hver av månedene september, oktober og november i 2007.
Se "Relaterte nyheter".
1935 kjøretøyer i døgnet Altså på en tid av året hvor trafikken ikke er spesielt stor.
Men likevel viste tellingen fra 2007 at det gjennomsnittlig passerte mellom 1300 og 1500 kjøretøyer i døgnet over Herøysundbrua.
Høyeste antall for de målte dagene var 1935 kjøretøy i døgnet.
Behov for ny bru Til sammenlikning viste en liknende telling for Riksvei 78 ved Drevland 1000 kjøretøy i døgnet, mens det på E6 gjennom Korgfjelltunnelen passerte 886 kjøretøy.
Dette underbygger behovet for ny bru over Herøysund, i stedet for dagens som er for smal for dagens trafikk. Brua er i tillegg skadet på både bæreverk og betong.