Rundt 11.30 i dag tirsdag la den nye ferja "Vefsna" til i ferjeleiet på Flosta i Herøy for første gang med skipper Rune Nilssen ved roret. Herøyfjerdingen tok en runde ombord og kan vise deg hvordan den ser ut.
Etter et par timer med tekniske problemer på formiddagen tirsdag, kunne "Vefsna" endelig legge til i ferjeleiet i Herøy rundt klokka halv tolv.
Ved roret sto skipper Rune Nilssen som tok seg tid til å fortelle om ferja.
12 meter lengre - Vefsna" er 12 meter lengre enn "Alsten" og trenger litt lengre tid på å snu, forklarer Rune Nilsen til Herøyfjerdingen.
"Nyferja" har oppholdt seg på slipp i Sandnessjøen for å oppdatere utrustningen noe.
- Det er montert en flåte på hver side av båten, slik at det er total tørrskodd evakuering fra båten. Vi har også fått ny radar, sier Nilssen videre.
Salong nede "Vefsna" har ikke salong oppe, slik som "Alsten". Men Rune Nissen tror ikke det bør by på store problemer.
- Singalene vi har fått fra næringslivet er at "bare vi kommer oss over fjorden så er det ikke så farlig". Med denne ferja øker kapasiteten betraktelig på herøysambandet, mener Rune Nilssen.
Med "Vefsnas" inntreden på sambandet er det over og ut med gamle "Nesna", som kun har plass til et vogntog.
Største samband - "Vefsna" har plass til fem vogntog, så det blir som natt og dag, sier Nilsen videre.
Fra i dag er det "Vefsna" og "Alsten" som skal betjene distriktets mest travle samband. For trafikktellingen fra januar/februar viser at dette sambandet er distriktets største i antall personbilenheter.
Det betyr blant annet at herøysambandet har passert sambandet Dønna - Sandnessjøen.
Stor salong Den store og lyse salongen under dekk er åpen og helt grei. Den er organisert som en fremre og en bakre salong.
Foreløpig er det litt snaut på veggene nede i salongen, men Rune Nilssen har planen klar:
- Vi skal få ungene i Herøy barnehage til å lage tegninger og ramme disse fint inn. Det blir fint veggpryd, smiler skipper Nilssen.
"Vefsna" er bygget i 1973 og het "Storfjord" fram til den kom til Sandnessjøen for oppgradering. Ferja er godkjent for 151 passasjerer.
Ferja har ligget i opplag det siste halvannet året.
Det var for øvrig lite festivitas da "nyferja" ankom Herøy i dag.
Ved roret sto skipper Rune Nilssen som tok seg tid til å fortelle om ferja.
12 meter lengre - Vefsna" er 12 meter lengre enn "Alsten" og trenger litt lengre tid på å snu, forklarer Rune Nilsen til Herøyfjerdingen.
"Nyferja" har oppholdt seg på slipp i Sandnessjøen for å oppdatere utrustningen noe.
- Det er montert en flåte på hver side av båten, slik at det er total tørrskodd evakuering fra båten. Vi har også fått ny radar, sier Nilssen videre.
Salong nede "Vefsna" har ikke salong oppe, slik som "Alsten". Men Rune Nissen tror ikke det bør by på store problemer.
- Singalene vi har fått fra næringslivet er at "bare vi kommer oss over fjorden så er det ikke så farlig". Med denne ferja øker kapasiteten betraktelig på herøysambandet, mener Rune Nilssen.
Med "Vefsnas" inntreden på sambandet er det over og ut med gamle "Nesna", som kun har plass til et vogntog.
Største samband - "Vefsna" har plass til fem vogntog, så det blir som natt og dag, sier Nilsen videre.
Fra i dag er det "Vefsna" og "Alsten" som skal betjene distriktets mest travle samband. For trafikktellingen fra januar/februar viser at dette sambandet er distriktets største i antall personbilenheter.
Det betyr blant annet at herøysambandet har passert sambandet Dønna - Sandnessjøen.
Stor salong Den store og lyse salongen under dekk er åpen og helt grei. Den er organisert som en fremre og en bakre salong.
Foreløpig er det litt snaut på veggene nede i salongen, men Rune Nilssen har planen klar:
- Vi skal få ungene i Herøy barnehage til å lage tegninger og ramme disse fint inn. Det blir fint veggpryd, smiler skipper Nilssen.
"Vefsna" er bygget i 1973 og het "Storfjord" fram til den kom til Sandnessjøen for oppgradering. Ferja er godkjent for 151 passasjerer.
Ferja har ligget i opplag det siste halvannet året.
Det var for øvrig lite festivitas da "nyferja" ankom Herøy i dag.