Etter et møte om trafikksikkerhet på Herøy skole foreslås det flere tiltak for å gjøre sikkerheten bedre for skoleelver og andre myke trafikanter når de skal ferdes over Herøysundbrua og i tilknytning til Herøy skole.
Flere alvorlige hendelser på Herøysundbrua den siste tiden har fått foreldre og mange andre til å reagere på trafikksikkerhetsmessige forhold på og i nærheten av skolen. Rådmannen inviterte derfor 4. februar til møte for å få innspill på trafikksikkerhetsmessige utfordringer i tilknytning til Herøy skole. På dette møtet deltok Kjell Rønning fra lensmannskontoret i Herøy og Dønna, Yngve Magnussen fra FAU, Louise Prestø og Håvard Bringsli fra elevrådet, rektor Lars Olav Mogård-Larsen, undervisningsinspektør Lise Theimann, kommunalleder 3 Roy Nilssen og rådmann Morten Sandbakken. I tillegg var også Herøyfjerdingen til stede på møtet.
Fokus på ny bru
Under møtet kom det inn mange forskjellig innspill på å bedre trafikksikkerheten. Yngve Magnussen påpekte på vegne av FAU en rekke forhold som bør gjøres for å bedre trafikksikkerheten. Når det gjelder brua meddelte han at FAU vil arbeide hardt opp mot fylkespolitikerne for å få de til å forstå problematikken rundt brua og få en ny bru med i sine planer. Han mente også at ingen måtte gå eller bevege seg i området rundt en fast bil eller trailer på tur opp brua, men heller melde fra og avvente til situasjonen ble løst og kjøretøyet var kommet helt over på andre siden.
Bedre brøyting og strøing
Som et strakstiltak når det gjelder brua er det et sterkt ønske å få i gang bedre brøyting og strøing av brua. Det foreslås også å flytte trafikklysene lenger ned slik at man slipper å stoppe i motbakke. En slik løsning innebærer at veien inn til Prix og den enveiskjørte veien ned til XL-bygg må stenges, men her finnes det omkjøringsveier. Flere mente også at det med fordel kunne bli lengre intervaller for når trafikklysene skifter på brua. Til dette ble det kommentert av Roy Nilssen, som også fungerer som brannsjef, at dette kunne gå ut over responstiden til brannvesenet.
Manglende belysning
I tillegg til brua ble det også påpekt en rekke andre forhold rundt skolen som det burde ses nærmere på. I forbindelse med de opphøyde fotgjengerovergangene fører dårlig belysning til at det blir mørke felt som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Her er det et ønske at Det etterlyses også fotgjengerfelt mellom skolen og Herøysundbrua. Her er det mange myke trafikanter som har behov for å krysse veien for blant annet å komme seg til Prix.
Uklar skilting
I busslommen ved skolen er det mange privatbiler som stanser/parkerer i forbindelse med bringing og henting av unger, noe som kan skape trafikkfarlige situasjoner. Her ønsker FAU at det skiltes slik at det blir forbudt å stoppe i busslommen for å sette av unger i skoletida. I dag er det kun skiltet med parkering forbudt.
Det er også et problem at det er mange som kjører helt opp til Herøyhallen. Her kom det forslag om skilte med innkjøring forbudt og å sette opp en «påkjørbar» bom som er beregnet for tunge kjøretøy.
Tatt opp med vegvesenet
Ordfører Arnt Frode Jensen har tatt kontakt med Statens vegvesen om problematikken rundt Herøysundbrua der han blant annet ber dem se på muligheten til å flytte trafikklysene lenger ned. Etter det vi kjenner til har det kommet svar tilbake om at det vil bli sett på om trafikklysene kan flyttes. I tillegg vil det også bli sett nærmere på tidsintervallene for når lysene skifter.
Ordføreren har også sendt brev til samferdselsråd Wilfred Nordlund der han anmoder om et møte der blant annet trafikksikkerheten rundt brua er tema. På samme møte er det også naturlig å ta opp de andre innspillene som kom opp på møtet på Herøy skole.
Fremdeles ikke i gang med reguleringsarbeidet
Til tross for at fylkesråd for samferdsel Tove Mette Bjørkmo allerede i mars 2014 (se egen sak) gav klarsignal til at reguleringsarbeidet med ny bru skulle starte har dette arbeidet fremdeles ikke kommet i gang.
Regionvegsjef i Statens vegvesen Torbjørn Naimak sier i en kommentar til Herøyfjerdingen at det fremdeles gjenstår en del nødvendige avklaringer før reguleringsarbeidet kan starte.
- Vi er enig i behovet for ny bru selv om det gjenstår å få finansieringen på plass, men det er uansett viktig å komme i gang med planarbeidet for å finne ut hva som må gjøres. Jeg kan ikke si noe om når planarbeidet starter, men vi vil om relativt kort tid komme med en melding når planarbeidet er i gang, sier Naimak.
Nedenfor kan dere se en liten filmsnutt som viser hva som kan skje når tunge kjøretøy blir stående fast i bakken opp brua. Episoden er filmet av Torid Braseth tidligere på kvelden samme dag som et vogntog havnet utfor veien og måtte ha bilberging om natta. Som dere ser på filmen er det mange bilførere som etterhvert blir utålmodige og tar sjansen på å kjøre på rødt lys.