Under behandlingen av saken kom det fram at flere av representantene så for seg en større kommune enn de fire HALD-kommunene.

- Jeg støtter vedtaket om videre utredning, men ønsker en større kommune enn HALD og går for alternativ 1 eller til nød alternativ 2. Vi må ha det slik at vi kan leve i et fellesskap, sa representant Steinar Furu (AP)

Alternativ 1 er en kommune som består av kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord, Vefsn, Grane, Hattfjelldal og Dønna og vil gi en ny kommune med ca. 29000 innbyggere. Alternativ 2 er HALD + Vefsn.

Folkeavstemning
Jim Dahl (SP) framhevet at han ville ha en rådgivende folkeavstemning om en så viktig sak. Han viste til at alle slike reguleringer tidligere er gjort etter folkeavstemning og han fremmet derfor et tillegg til formannskapets innstilling som gikk ut på at det skulle gjennomføres en rådgivende folkeavstemning i forkant av kommunestyrets vedtak i saken etter kommunestyrevalget i 2015.

Vegar Dalen (FRP) var langt på vei enig med Furu i hans vurderinger og han var heller ikke fremmed for en folkeavstemning.

- Spørsmålsstillingen er også meget viktig når det skal gjennomføres en folkeavstemning, sa Dalen.

Steinar Furu ville derimot ikke ha noen folkeavstemning i saken og oppfordret derfor representantene til støtte formannskapets innstilling. Han ville ikke ta stilling til dette nå og mente at man først måtte se på hva resultatet blir. Til dette svarte Jim Dahl at han heller ikke ville ha folkeavstemning nå og at dette også kom fram i forslaget.

Etterlyste felles paraply
Elbjørg Larsen etterlyste en felles paraply over det å være helgelending. Hun savnet en ståstedsanalyse og var ikke så sikker på at folk la det samme i å være herøyfjerding som det å være vefsning.

Vegar Dalen mente at dette var ris til egen bak i og med at Arbeiderpartiet hadde valgt å stå på sidelinjen tidligere og ikke vært med i utredningsarbeidet.

- Hadde vi vært med kunne vi påvirket spørsmålstillingene, men det er jo menneskelig å feile, sa Dalen.

Samferdsel viktigst
Ordfører Arnt Frode Jensen (AP) mente at det ikke spilte noen rolle at Herøy kommune tidligere hadde valgt å stå utenfor.

- Det viktigste er hvordan vi turnerer samferdsel inn i dette arbeidet. Konseptvalgutredningen (KVU) vil ikke bli ferdig før i november og det skal være et møte den 28.11. Det er vanskelig å ta stilling til en sak uten at vi vet hvilke oppgaver vi skal ha.

- Tidsfristene vil garantert ryke og jeg tror ikke det vil skje noe før i 2020. Arbeiderpartiet er i mot tvangssammenslåing og jeg vil fronte samferdsel så lenge det er pust i meg, sa Jensen.

Rebell
Arnt Erling Paulsen (AP) sa i sitt innlegg at han var opptatt av at han som herøyfjerding fikk inntrykk av at dette var noe som kunne gi fordeler. Jeg trives som herøyfjerding og får jeg en opplevelse av at dette blir en seigpining uansett ønsker jeg heller å bestemme selv. Det kan godt hende jeg blir en rebell i dette arbeidet. Bedre kommunikasjonsløsninger er uansett en nøkkel i dette arbeidet, sa Paulsen.

Vedtatt med tillegg om folkeavstemning
Kommunestyret vedtok mot 2 stemmer å støtte tilleggsforslag (2 f) fra representant Jim Dahl om rådgivende folkeavstemming. Formannskapets innstilling ble vedtatt med korrigering av pkt. 2 c der Brasøy hadde falt ut.

Her er vedtaket i sin helhet:

1. Herøy kommunestyre vedtar videre deltakelse (fase 2) i kommunestrukturprosjektet.

2. Herøy kommunestyre vedtar følgende handlingsplan for fase 2:

a) Rådmannen utarbeider søknad til KMD om tilskudd på inntil kr. 100.000 for å dekke kostnader knyttet til informasjon og folkehøring.

b) Felles seminar for kommunestyrerepresentanter i de deltakende kommuner i november 2014.

c) Herøy formannskap inviterer til åpne møter i samarbeid med grendeutvalgene i Sandvær, Husvær, Brasøy, Seløy og Øksningan 01.01. – 01.03. 2015 for å informere om kommunestrukturprosjektet og for å stimulere til debatt i forkant av kommunestyrevalget høsten 2015.

d) Herøy kommunestyre inviterer til åpent folkemøte våren 2015 hvor det sentrale tema skal være fremtidig kommunestruktur. Dette møtet forsøkes samordnet med tilsvarende møter i de andre deltakende kommunene.

e) Herøy kommunestyre forutsetter at standardiserte faktaoppsett og spørreundersøkelser rettet mot innbyggerne som utarbeides av departementet benyttes i høringen av innbyggerne, dette som skissert i Kommuneproposisjonen 2015.

f) I forkant av kommunestyrets avgjørelse avholdes rådgivende folkeavstemning mellom/over de forskjellige alternativene.

3. Herøy kommunestyre vil ta endelig stilling til ny kommunestruktur i etterkant av kommunestyrevalget i 2015 i løpet av oktober måned.

Bakgrunn
Utredningen av «Konsekvenser av alternative kommunestrukturmodeller på Helgeland» som er utarbeidet av Telemarksforskning fulgte som saksvedlegg til saken. Utredningen har hatt som formål å kartlegge konsekvenser knyttet til følgende kommunestrukturalternativer på Helgeland:

Alt. 1- Alle
Dette alternativ innebærer sammenslåing av 7 kommuner (Herøy, Alstahaug, Leirfjord, Vefsn, Grane, Hattfjelldal og Dønna)og vil gi en ny kommune med ca. 29000 innbyggere.

Alt.2 – HALD + Vefsn
Dette alternativet innebærer sammenslåing av 5 kommuner (Herøy, Alstahaug, Leirfjord, Dønna og Vefsn) og vil gi en ny kommune med ca. 26000 innbyggere.

Alt.3 – HALD
Dette alternativet innebærer sammenslåing av 4 kommuner (Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna) og vil gi en ny kommune med ca. 12700 innbyggere.

Alt.4 – Vefsn, Grane og Hattfjelldal
Dette alternativet innebærer sammenslåing av 3 kommuner (Vefsn, Grane og Hattfjelldal) og vil gi en ny kommune med ca. 16000 innbyggere.

Telemarksforskning vurderer alternativ 3 og 4 som de mest nærliggende og realistiske alternativene.

Les rapporten fra Telemarksforskning her

Les mer om saken på Herøy kommunes hjemmeside