24. og 25. april hadde Tone Toft i BrasøyGalleriet besøk av Nord-Dønna Montessoriskole. På programmet stod maleverksted for 4. 7. trinn den første dagen og 1. 4. trinn den andre. Tone Toft har tidligere turnert samtlige skoler i Rana kommune med opplegget "Fra Abstraksjon til Figurasjon".
- Det er utrolig inspirerende og meningsfylt for meg å ta imot elever og lærere til kunstnerisk utfoldelse her i BrasøyGalleriet.
Utarbeider flere konsepter Jeg er i gang med å utarbeide flere "konsepter" som jeg håper og tror vil passe for elever i grunnskolen, forteller Tone Toft til Herøyfjerdingen.
Siste ukes besøk fra Nord-Dønna Montessoriskole resulterte i mange spennende kunstverk, forteller hun videre.
- Elevene var motiverte og kreative. Det var nesten så jeg kunne merke at selvfølelsen vokste i takt med de fargesprakende og dekkende lerretsflatene.
Heldig innvirkning Det kan også virke som Montessori-pedagogikken har en heldig innvirkning på skaperkraften hos elevene.
At skolen satser på kunst og kultur på en mer gjennomgripende måte i opplæringen virker selvsagt inn.
Skolen arrangerte maleverksted med Beth Sales uka før, og at elevene hadde erfaring med akryl og lerret kunne jeg merke.
Som spesialpedagog vet jeg at den eneste sanne læring oppstår gjennom erfaring, forteller den tidligere læreren til Herøyfjerdingen.
Abstrakt maleri Elevene ved Nord-Dønna Montessori skole fikk prøve seg på abstrakt maleri - for deretter å lete seg frem til spor av det figurative.
- Som vanlig gjennomførte jeg en økt i atelieret hvor vi samtaler om tema.
Deretter en klargjøring av begrepene abstrakt og figurativ.
Deretter snakket vi litt om akrylmaling, fargeblanding, kull, teknikk og muligheter.
Fantasien i sentrum Fantasien sto i sentrum gjennom en ide-myldring. Jeg pleier å fokusere på at det meste er mulig - og det er det virkelig, uttaler Toft videre.
Etter en liten omvisning i systua hos Bjørn Økern og mat og drikke, jobbet elevene ved staffeliet til maleriene var ferdige!
FAKTA: Akryl og kull på lerret er et tilbud fra Den Kulturelle Skolesekken.
Opplegget starter med en uvøren maleprosess, hvor det å velge farger og teknikk er det sentrale (abstraksjon).
Når hele lerretet er dekket med maling starter en ny prosess med å finne frem til mulige figurer og tegne disse fem med kullstift.
Her kan det oppstå mange kreative og fantasifulle situasjoner og muligheter.
Det gjelder å kunne SE og OPPDAGE former og figurer!
Bilder: Bjørn Økern.
Utarbeider flere konsepter Jeg er i gang med å utarbeide flere "konsepter" som jeg håper og tror vil passe for elever i grunnskolen, forteller Tone Toft til Herøyfjerdingen.
Siste ukes besøk fra Nord-Dønna Montessoriskole resulterte i mange spennende kunstverk, forteller hun videre.
- Elevene var motiverte og kreative. Det var nesten så jeg kunne merke at selvfølelsen vokste i takt med de fargesprakende og dekkende lerretsflatene.
Heldig innvirkning Det kan også virke som Montessori-pedagogikken har en heldig innvirkning på skaperkraften hos elevene.
At skolen satser på kunst og kultur på en mer gjennomgripende måte i opplæringen virker selvsagt inn.
Skolen arrangerte maleverksted med Beth Sales uka før, og at elevene hadde erfaring med akryl og lerret kunne jeg merke.
Som spesialpedagog vet jeg at den eneste sanne læring oppstår gjennom erfaring, forteller den tidligere læreren til Herøyfjerdingen.
Abstrakt maleri Elevene ved Nord-Dønna Montessori skole fikk prøve seg på abstrakt maleri - for deretter å lete seg frem til spor av det figurative.
- Som vanlig gjennomførte jeg en økt i atelieret hvor vi samtaler om tema.
Deretter en klargjøring av begrepene abstrakt og figurativ.
Deretter snakket vi litt om akrylmaling, fargeblanding, kull, teknikk og muligheter.
Fantasien i sentrum Fantasien sto i sentrum gjennom en ide-myldring. Jeg pleier å fokusere på at det meste er mulig - og det er det virkelig, uttaler Toft videre.
Etter en liten omvisning i systua hos Bjørn Økern og mat og drikke, jobbet elevene ved staffeliet til maleriene var ferdige!
FAKTA: Akryl og kull på lerret er et tilbud fra Den Kulturelle Skolesekken.
Opplegget starter med en uvøren maleprosess, hvor det å velge farger og teknikk er det sentrale (abstraksjon).
Når hele lerretet er dekket med maling starter en ny prosess med å finne frem til mulige figurer og tegne disse fem med kullstift.
Her kan det oppstå mange kreative og fantasifulle situasjoner og muligheter.
Det gjelder å kunne SE og OPPDAGE former og figurer!
Bilder: Bjørn Økern.