Gangvei i strekkmetall opp til Herøysundbrua på begge sider kan bli en foreløpig løsning inntil ny bru står klar. Det mener ordfører Arnt Frode Jensen etter at han sist fredag hadde Statens veivesen med på befaring til flere av de problematiske veistykkene i Herøy.
Fredagens offisielle åpning av gang- og sykkelveien på Sør-Herøy ga Herøy kommune anledning til møte med blant annet distriktsveisjef Henry Nymann.
Ordfører Arnt Frode Jensen har etter dette stor tro på at flere veiproblemer vil få en snarlig løsning.
Det gjelder blant annet Herøysundbrua. Nå er det kommet gang- og sykkelvei på begge sider, mens selve brua fra 1966 er en flaksehals. Ny bru ligger ikke inne i Staten veivesen sine planer.
Ny bru vil koste mellom 60-70 millioner kroner, sier distriktsveisjef Henry Nymann til Helgeland Arbeiderblad.
Strekkmetall - Det er vanskelig å si når finansieringen kan komme på plass. Norsk transportplan gjelder fram til 2015 og her er ikke Herøysundbrua nevnt, sier han til avisa.
Men brua er i aller høyeste grad trafikkfarlig, ikke minst fordi den er skolevei samtidig som trafikken fra blant annet Fjord Seafood til ferjeleiet passerer her.
Derfor vil Herøy kommune nå utrede muligheten for å sette opp en gang- og sykkelvei i strekkmetall fra asfalten og opp til brua. På begge sider av brua.
Seløykrysset Fredag var representanter for kommunen og statens veivesen også på befaring på Seløy til veikrysset ved skolen.
- Vi fikk aksept for at veikrysset skal utvides og jeg håper helt klart at dette vil skje i år, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Flere ganger, senest i desember, har vogntog blitt stående fast i den smale svingen på vei til Seløy Fisk AS. (se bilde)
Bredere vei fra Fjord En annen og større utfordring som ordføreren tok opp med Statens veivesen er en utvidelse av veien fra Fjord Seafood AS på Hestøya og fram til ferjeleiet på Flosta.
- Her ønsker vi både en forsterking og en utvidelse av veibanen. Det er blitt et stadig mer trykk på veien med mye tungtrafikk. Det er godt gjort om veier som er bygget på myrer skal kunne tåle dette, sier Jensen videre.
- Distriktsveisjef Henry Nymann var enig i at det er behov for at veien utvides og han mente dette var interessant, sier ordfører Jensen videre.
Tennsundbrua På Tennsundbrua er gelenderet farlig lavt, og fredag lovet Statens veivesen at dette skal erstattes med et gelender som er høyere.
Utenfor Herøy sentraskole er det et parti på om lag 50 meter hvor gang- og sykkelveien er for smal for snøfreseren..
Dette er imidlertid et forbigående problem, ettersom muren ved gang- og sykkelveien skal fjernes.
I forbindelse med den farlige svingen på Øksningan ved Kilværgården, kommer kommunen til å lage reguleringsplan for området. En slik plan vil klargjøres hvilke løsninger som skal komme for å legge veien utenom selve gården. (se sak fra 23. januar)
Ordfører Arnt Frode Jensen har etter dette stor tro på at flere veiproblemer vil få en snarlig løsning.
Det gjelder blant annet Herøysundbrua. Nå er det kommet gang- og sykkelvei på begge sider, mens selve brua fra 1966 er en flaksehals. Ny bru ligger ikke inne i Staten veivesen sine planer.
Ny bru vil koste mellom 60-70 millioner kroner, sier distriktsveisjef Henry Nymann til Helgeland Arbeiderblad.
Strekkmetall - Det er vanskelig å si når finansieringen kan komme på plass. Norsk transportplan gjelder fram til 2015 og her er ikke Herøysundbrua nevnt, sier han til avisa.
Men brua er i aller høyeste grad trafikkfarlig, ikke minst fordi den er skolevei samtidig som trafikken fra blant annet Fjord Seafood til ferjeleiet passerer her.
Derfor vil Herøy kommune nå utrede muligheten for å sette opp en gang- og sykkelvei i strekkmetall fra asfalten og opp til brua. På begge sider av brua.
Seløykrysset Fredag var representanter for kommunen og statens veivesen også på befaring på Seløy til veikrysset ved skolen.
- Vi fikk aksept for at veikrysset skal utvides og jeg håper helt klart at dette vil skje i år, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Flere ganger, senest i desember, har vogntog blitt stående fast i den smale svingen på vei til Seløy Fisk AS. (se bilde)
Bredere vei fra Fjord En annen og større utfordring som ordføreren tok opp med Statens veivesen er en utvidelse av veien fra Fjord Seafood AS på Hestøya og fram til ferjeleiet på Flosta.
- Her ønsker vi både en forsterking og en utvidelse av veibanen. Det er blitt et stadig mer trykk på veien med mye tungtrafikk. Det er godt gjort om veier som er bygget på myrer skal kunne tåle dette, sier Jensen videre.
- Distriktsveisjef Henry Nymann var enig i at det er behov for at veien utvides og han mente dette var interessant, sier ordfører Jensen videre.
Tennsundbrua På Tennsundbrua er gelenderet farlig lavt, og fredag lovet Statens veivesen at dette skal erstattes med et gelender som er høyere.
Utenfor Herøy sentraskole er det et parti på om lag 50 meter hvor gang- og sykkelveien er for smal for snøfreseren..
Dette er imidlertid et forbigående problem, ettersom muren ved gang- og sykkelveien skal fjernes.
I forbindelse med den farlige svingen på Øksningan ved Kilværgården, kommer kommunen til å lage reguleringsplan for området. En slik plan vil klargjøres hvilke løsninger som skal komme for å legge veien utenom selve gården. (se sak fra 23. januar)