Mandag 17. desember får formannskapene i Herøy, Dønna og Alstahaug presentert forprosjektet til fastlandsforbindelsen fra Dønna/Herøy til Alstahaug. Nå er seismikkundersøkelsene ferdige og konklusjonen om trasévalg blir lagt fram.
Området som er undersøkt er fra Skorpa på Dønna i nord til Tenna/Austbø /Alstenøya i sør.
Styringsgruppa for forprosjektet FADHA (Fastlandsforbindelse Dønna/Herøy - Alstahaug) består av rådmennene i de tre kommunene, nemlig Edith Holand fra Alstahaug, Tore Westin fra Dønna og Roy Skogsholm fra Herøy.
Sistnevnte er leder av styringsgruppa som i tillegg har med tidligere veisjef i Nordland Arne Løvmo.
I anbudsinnbydelsen for seismikkundersøkelsene ba styringsgruppa i høst om følgende ble klargjort:
* Trasevalg ut fra beste teknisk/økonomisk løsning på fastlandsforbindelsen Herøy/Dønna.
* Med økonomisk beste løsning forstås den totalt beste løsning når samfunns-og bedriftsøkonomi trekkes inn.
* Besparelse på tilskudd til ferger og hurtigbåter inngår i beslutningsgrunnlaget.
* Vurdering av ny fergeforbindelse fra Nord-Dønna til Sleneset/Lovund/Træna-teknisk / økonomisk.
* Vurdering av delvis bompengefinansering.
Konklusjoner Før arbeidet med å undersøke de tre alternative traséene var det enighet mellom kommunene om at trasevalg skal tas etter at teknisk / økonomisk vurdering i forprosjektet er lagt fram.
Det er altså disse konklusjonene som skal legges fram for politikerne i de tre berørte kommunene 17. desember.
Roy Skogsholm mener dette er et meget realistisk prosjekt. Han satt i møte med rådmennene i Dønna og Alstahaug da disse linjene ble skrevet, men til Helgeland Arbeiderblad uttalte han i juli:
Sett i forhold til de store kostnadene med ferjedrifta, bør dette være et høyst realistisk prosjekt, om det teknisk lar seg løse.
Skogsholm pekte da også på at forbindelsen kan gi nye interessante kommunikasjonsløsninger videre nordover mot Lurøy og Træna med ferjer, i tillegg til at den gir fastlandsforbindelse for Herøy og Dønna.
Godt samfunnsøkonomisk prosjekt Noe kostnadsoverslag for prosjektet er det selvfølgelig ennå ikke, men om man sammenlikner med seinest gjennomførte tilsvarende prosjekter, vil prisen anslagsvis kunne være rundt 500 millioner kroner. Det tilsvarer halve byggeprisen for to nye ferjer.
Plusser man på driftskostnadene for år framover, bør konklusjonen absolutt bli at prosjektet er godt samfunnsøkonomisk, sa blant annet Skogsholm til Helgeland Arbeiderblad.
Styringsgruppa for forprosjektet FADHA (Fastlandsforbindelse Dønna/Herøy - Alstahaug) består av rådmennene i de tre kommunene, nemlig Edith Holand fra Alstahaug, Tore Westin fra Dønna og Roy Skogsholm fra Herøy.
Sistnevnte er leder av styringsgruppa som i tillegg har med tidligere veisjef i Nordland Arne Løvmo.
I anbudsinnbydelsen for seismikkundersøkelsene ba styringsgruppa i høst om følgende ble klargjort:
* Trasevalg ut fra beste teknisk/økonomisk løsning på fastlandsforbindelsen Herøy/Dønna.
* Med økonomisk beste løsning forstås den totalt beste løsning når samfunns-og bedriftsøkonomi trekkes inn.
* Besparelse på tilskudd til ferger og hurtigbåter inngår i beslutningsgrunnlaget.
* Vurdering av ny fergeforbindelse fra Nord-Dønna til Sleneset/Lovund/Træna-teknisk / økonomisk.
* Vurdering av delvis bompengefinansering.
Konklusjoner Før arbeidet med å undersøke de tre alternative traséene var det enighet mellom kommunene om at trasevalg skal tas etter at teknisk / økonomisk vurdering i forprosjektet er lagt fram.
Det er altså disse konklusjonene som skal legges fram for politikerne i de tre berørte kommunene 17. desember.
Roy Skogsholm mener dette er et meget realistisk prosjekt. Han satt i møte med rådmennene i Dønna og Alstahaug da disse linjene ble skrevet, men til Helgeland Arbeiderblad uttalte han i juli:
Sett i forhold til de store kostnadene med ferjedrifta, bør dette være et høyst realistisk prosjekt, om det teknisk lar seg løse.
Skogsholm pekte da også på at forbindelsen kan gi nye interessante kommunikasjonsløsninger videre nordover mot Lurøy og Træna med ferjer, i tillegg til at den gir fastlandsforbindelse for Herøy og Dønna.
Godt samfunnsøkonomisk prosjekt Noe kostnadsoverslag for prosjektet er det selvfølgelig ennå ikke, men om man sammenlikner med seinest gjennomførte tilsvarende prosjekter, vil prisen anslagsvis kunne være rundt 500 millioner kroner. Det tilsvarer halve byggeprisen for to nye ferjer.
Plusser man på driftskostnadene for år framover, bør konklusjonen absolutt bli at prosjektet er godt samfunnsøkonomisk, sa blant annet Skogsholm til Helgeland Arbeiderblad.