Arne Thoresen ønsker å fremme privat forslag på reguleringsplan på eiendommen på Tenna hvor han planlegger campingplass. Rådmannen innstiller til møtet Hovedutvalg for Kommunalteknikk og Miljø 9. mai på å starte dette arbeidet.
Rådmannen innstiller slik:
Hovedutvalg for Kommunalteknikk og Miljø (Det faste Utvalget for Plansaker) tillater at Arne Thoresen får fremme privat forslag til reguleringsplan for et område på eiendommen Stensvold g.nr. 3 b.nr.11 på Tenna, slik det er antydet på plankart kalt Arealdisponering, datert 14.04.07.
Når planstart kunngjøres i h.h.t. plan- og bygningslovens § 27 1, og sendes ut på forhåndshøring må det framgå av plangrunnlaget
- hvordan planprosessen skal legges opp for å ivareta lovens bestemmelse om aktiv medvirkning, j.fr. plan- og bygningslovens § 16 1,
- en vurdering av om hvorvidt tiltakene vil ha vesentlig virkning for miljø, naturressurser eller samfunn, herunder og en risiko og sikkerhetsvurdering, minimum i h h.t. fylkesmannes sjekkliste for dette.
Saksutredning: I henhold til Plan- og Bygningslovens § 30 har enhver grunneier rett til å fremme privat forslag til reguleringsplan for sine respektive eiendommer. Loven sier blant annet: Private forslag om regulering. Grunneiere, rettighetshavere eller andre interesserte som ønsker å la utarbeide reguleringsplan bør før planlegging settes i gang forelegge reguleringsspørsmålet for det faste utvalget for plansaker. Det faste utvalget for plansaker kan gi råd om planen bør utarbeides og kan bistå i planarbeidet.
Rådmannens vurdering:
Formannskapets vedtak i sak 8/07 av 06.03.07, jfr. sak 197/07 av 21.12.06 må kunne tolkes dit hen at kommunen ikke har motforestillinger til at det videre arbeidet med saken skal skje gjennom en reguleringsprosess. Hvilket og må bety at formannskapet for sin del vil akseptere at det fremmes privat forslag til regulering.
Ut fra den tidligere saksbehandlingen kommer det videre fram at spørsmålet om etablering av campingplass i dette området har utløst et forholdsvis kraftig engasjement fra omgivelsene.
Selv om den videre behandling nå blir flyttet fra enkeltsaksbehandling/dispensasjon og over til en planbehandling etter plan- og bygningslovens system for planprosess, er det nok forventelig at også denne prosess vil skape et likeså stort engasjement.
Derfor vil det være særdeles viktig at forslagstilleren/grunneieren i forbindelse med kunngjøringen om planstart har avklart både for seg selv, i forhold til omgivelsene og overfor Herøy kommune om hvordan plan- og bygningslovens bestemmelse i § 16 1, første og annet ledd, j.fr. og § 30 siste ledd om medvirkning skal ivaretas.
Dette gjelder i særlig grad om hvordan enkeltpersoner og grupper skal gis mulighet for aktive deltakelse i planprosessen.
Av den tidligere enkeltsaksbehandlingen kan det og trekkes fram at en del av innspillene har påpekt ulemper som for eksempel støy. Hvorvidt en etablering av campingplass , naustanlegg for båtutleie og 2 mindre hyttefelt vil få vesentlig virkning for miljø, naturressurser eller samfunn har man på dette stadiet ingen kunnskap om.
Det vil derfor være viktig at forslagstilleren gjennom utarbeidelse av planen framskaffer kunnskap om dette, j.fr. plan- og bygningslovens § 16 2. I så henseende vises og til forskrift om konsekvensutredning § 3 nr. 1 pkt. c, j.fr. og oppfangskriteriene i samme forskrifts § 4. Herunder må det og minst foretas en risiko og sikkerhetsvurdering (ROS) i h.h.t. fylkesmannens sjekkliste.
Hovedutvalg for Kommunalteknikk og Miljø (Det faste Utvalget for Plansaker) tillater at Arne Thoresen får fremme privat forslag til reguleringsplan for et område på eiendommen Stensvold g.nr. 3 b.nr.11 på Tenna, slik det er antydet på plankart kalt Arealdisponering, datert 14.04.07.
Når planstart kunngjøres i h.h.t. plan- og bygningslovens § 27 1, og sendes ut på forhåndshøring må det framgå av plangrunnlaget
- hvordan planprosessen skal legges opp for å ivareta lovens bestemmelse om aktiv medvirkning, j.fr. plan- og bygningslovens § 16 1,
- en vurdering av om hvorvidt tiltakene vil ha vesentlig virkning for miljø, naturressurser eller samfunn, herunder og en risiko og sikkerhetsvurdering, minimum i h h.t. fylkesmannes sjekkliste for dette.
Saksutredning: I henhold til Plan- og Bygningslovens § 30 har enhver grunneier rett til å fremme privat forslag til reguleringsplan for sine respektive eiendommer. Loven sier blant annet: Private forslag om regulering. Grunneiere, rettighetshavere eller andre interesserte som ønsker å la utarbeide reguleringsplan bør før planlegging settes i gang forelegge reguleringsspørsmålet for det faste utvalget for plansaker. Det faste utvalget for plansaker kan gi råd om planen bør utarbeides og kan bistå i planarbeidet.
Rådmannens vurdering:
Formannskapets vedtak i sak 8/07 av 06.03.07, jfr. sak 197/07 av 21.12.06 må kunne tolkes dit hen at kommunen ikke har motforestillinger til at det videre arbeidet med saken skal skje gjennom en reguleringsprosess. Hvilket og må bety at formannskapet for sin del vil akseptere at det fremmes privat forslag til regulering.
Ut fra den tidligere saksbehandlingen kommer det videre fram at spørsmålet om etablering av campingplass i dette området har utløst et forholdsvis kraftig engasjement fra omgivelsene.
Selv om den videre behandling nå blir flyttet fra enkeltsaksbehandling/dispensasjon og over til en planbehandling etter plan- og bygningslovens system for planprosess, er det nok forventelig at også denne prosess vil skape et likeså stort engasjement.
Derfor vil det være særdeles viktig at forslagstilleren/grunneieren i forbindelse med kunngjøringen om planstart har avklart både for seg selv, i forhold til omgivelsene og overfor Herøy kommune om hvordan plan- og bygningslovens bestemmelse i § 16 1, første og annet ledd, j.fr. og § 30 siste ledd om medvirkning skal ivaretas.
Dette gjelder i særlig grad om hvordan enkeltpersoner og grupper skal gis mulighet for aktive deltakelse i planprosessen.
Av den tidligere enkeltsaksbehandlingen kan det og trekkes fram at en del av innspillene har påpekt ulemper som for eksempel støy. Hvorvidt en etablering av campingplass , naustanlegg for båtutleie og 2 mindre hyttefelt vil få vesentlig virkning for miljø, naturressurser eller samfunn har man på dette stadiet ingen kunnskap om.
Det vil derfor være viktig at forslagstilleren gjennom utarbeidelse av planen framskaffer kunnskap om dette, j.fr. plan- og bygningslovens § 16 2. I så henseende vises og til forskrift om konsekvensutredning § 3 nr. 1 pkt. c, j.fr. og oppfangskriteriene i samme forskrifts § 4. Herunder må det og minst foretas en risiko og sikkerhetsvurdering (ROS) i h.h.t. fylkesmannens sjekkliste.