Når Asbjørn Aalstad ved Tverrfaglig Opplæringskontor skal følge opp folk som tar fagbrev på Lovund kan det bli midnatt før han er heime i Herøy hvis Nordlandsekspressen kutter anløp på Bjørn. Ordfører Arnt Frode Jensen tok mandag opp saken med samferdselsråd Valla og fylkesrådsleder Eriksen.
Et eventuelt kutt av anløp på Bjørn får ikke bare konsekvenser for dønnværinger.
I dag er det greit for Aalstad å ta hurtigbåten Helgeland fra Lovund til Onøy, hvor han kan hoppe på Nordlandsekspressen som frakter ham til Bjørn.
Herfra er det bare en halv time med bil til Herøy.
Blir midnatt - Hvis Fylkeskommunen gjør som den har varslet, nemlig å kutte Nordlandsekspressens anløp på Bjørn, må jeg bli med til Sandnessjøen.
Så blir det enten egen bil eller taxi fra Sandnessjøen til Søvik og ferje til Herøy.
Da blir blir fort midnatt før jeg er heime.
Fryktelig tungvint og et langt steg tilbake, sier Asbjørn Aalstad som besøker bedriften Nova Sea i Lovund hver onsdag for å følge opp de ansatte der som tar fagbrevutdanning.
Populær rute Han registrerer at det er mange som benytter NEX 1 både til og fra Bjørn.
- Dette er en populær rute hvor Bjørn om kvelden er nest siste stopp før Sandnessjøen. Svært mange går i land på Bjørn, sier Aalstad.
Ordfører Arnt Frode Jensen var raskt på banen da han ble klar over at fylkesrådet skal behandle en sak om Nordlandsekspressen skal kutte anløp av Bjørn.
Saka kommer opp i fylkesrådet allerede kommende mandag 21. februar.
Kan komme fort Dette skal fylkeskommunen spare 400.000 kroner på.
Innsparingen kommer som en konsekvens av at Dønna har fått tilbake den hurtiggående bilferja om morgenen.
- Jeg frykter at en eventuell iverksettelse av et slikt vedtak kan komme rimelig fort. Derfor hadde jeg møte med fylkesråd Odd Eriksen og samferdselsråd May Valle mandag.
Konsekvens-analyse Mitt budskap til dem var at det må utredes en konsekvens-analyse med å ta bort anløpet på Bjørn før iverksettelse, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Han forteller at han har drøftet dette med ordfører Ingunn Laumann i Dønna og de har blitt enige om at begge kommuners rådmenn sammen skal lage en sak på dette.
- Vi vil prøve å få med et punkt i forslaget til vedtak mandag, om at vedtaket ikke må iverksettes før konsekvensene er utredet, sier Arnt Frode Jensen.
Bedre tilbud Fylkesrådet i Nordland foreslår å endre hurtigbåt-tilbudet mellom Sandnessjøen Dønna Løkta og Vandve slik at all produksjon skal foregå med det bilførende fartøyet MS Dønna.
Dette vil gi et bedre tilbud til de reisende, spesielt om morgenen, heter det i sakspapirene til fylkesrådet.
Og videre:
Kommunen (Dønna) har kommet med flere ulike ruteforslag, og er nå villig til å tilpasse skoletidene i grunnskolene på Dønna slik at samtidsproblem på fartøy unngås.
Forslaget til fylkesrådets møte mandag innebærer også at MS Bærøycruise tas ut av ruteproduksjonen.
Tilpasse skolestart For at det skal være mulig å løse de mange transportbehovene med bruk av samme fartøy på begge sider av Dønna, må det gjøres tilpasninger i tidspunkt for skolestart og skoleslutt for de tre grunnskolene på Dønna.
Av dette følger at det må gjøres endringer i landbasert skoleskyss på Dønna. Dette er kostnadsberegnet til om lag 50.000 kroner per år.
Nedkortet reisetid Anløp av Bjørn og Løkta vurderes samtidig tatt bort fra NEX 1 for mandag til fredag. Tilpasningen vil på sikt kunne bidra til nedkortet reisetid for rute NEX 1, sakser vi fra de samme sakspapirene.
Økt ruteproduksjon for MS Dønna, vil medføre en økt årlig kostnad for fylket på vel 2, 9 millioner kroner i forhold til budsjett for 2011.
2,6 millioner Legger man inn en besparelse på å kutte anløp med NEX 1 kommer fylket på 2,6 millioner kroner i merkostnader.
Dette foreslås dekket gjennom budsjettregulering fra veivedlikehold og fylkesferjedrift til samferdsel.
I dag er det greit for Aalstad å ta hurtigbåten Helgeland fra Lovund til Onøy, hvor han kan hoppe på Nordlandsekspressen som frakter ham til Bjørn.
Herfra er det bare en halv time med bil til Herøy.
Blir midnatt - Hvis Fylkeskommunen gjør som den har varslet, nemlig å kutte Nordlandsekspressens anløp på Bjørn, må jeg bli med til Sandnessjøen.
Så blir det enten egen bil eller taxi fra Sandnessjøen til Søvik og ferje til Herøy.
Da blir blir fort midnatt før jeg er heime.
Fryktelig tungvint og et langt steg tilbake, sier Asbjørn Aalstad som besøker bedriften Nova Sea i Lovund hver onsdag for å følge opp de ansatte der som tar fagbrevutdanning.
Populær rute Han registrerer at det er mange som benytter NEX 1 både til og fra Bjørn.
- Dette er en populær rute hvor Bjørn om kvelden er nest siste stopp før Sandnessjøen. Svært mange går i land på Bjørn, sier Aalstad.
Ordfører Arnt Frode Jensen var raskt på banen da han ble klar over at fylkesrådet skal behandle en sak om Nordlandsekspressen skal kutte anløp av Bjørn.
Saka kommer opp i fylkesrådet allerede kommende mandag 21. februar.
Kan komme fort Dette skal fylkeskommunen spare 400.000 kroner på.
Innsparingen kommer som en konsekvens av at Dønna har fått tilbake den hurtiggående bilferja om morgenen.
- Jeg frykter at en eventuell iverksettelse av et slikt vedtak kan komme rimelig fort. Derfor hadde jeg møte med fylkesråd Odd Eriksen og samferdselsråd May Valle mandag.
Konsekvens-analyse Mitt budskap til dem var at det må utredes en konsekvens-analyse med å ta bort anløpet på Bjørn før iverksettelse, sier ordfører Jensen til Herøyfjerdingen.
Han forteller at han har drøftet dette med ordfører Ingunn Laumann i Dønna og de har blitt enige om at begge kommuners rådmenn sammen skal lage en sak på dette.
- Vi vil prøve å få med et punkt i forslaget til vedtak mandag, om at vedtaket ikke må iverksettes før konsekvensene er utredet, sier Arnt Frode Jensen.
Bedre tilbud Fylkesrådet i Nordland foreslår å endre hurtigbåt-tilbudet mellom Sandnessjøen Dønna Løkta og Vandve slik at all produksjon skal foregå med det bilførende fartøyet MS Dønna.
Dette vil gi et bedre tilbud til de reisende, spesielt om morgenen, heter det i sakspapirene til fylkesrådet.
Og videre:
Kommunen (Dønna) har kommet med flere ulike ruteforslag, og er nå villig til å tilpasse skoletidene i grunnskolene på Dønna slik at samtidsproblem på fartøy unngås.
Forslaget til fylkesrådets møte mandag innebærer også at MS Bærøycruise tas ut av ruteproduksjonen.
Tilpasse skolestart For at det skal være mulig å løse de mange transportbehovene med bruk av samme fartøy på begge sider av Dønna, må det gjøres tilpasninger i tidspunkt for skolestart og skoleslutt for de tre grunnskolene på Dønna.
Av dette følger at det må gjøres endringer i landbasert skoleskyss på Dønna. Dette er kostnadsberegnet til om lag 50.000 kroner per år.
Nedkortet reisetid Anløp av Bjørn og Løkta vurderes samtidig tatt bort fra NEX 1 for mandag til fredag. Tilpasningen vil på sikt kunne bidra til nedkortet reisetid for rute NEX 1, sakser vi fra de samme sakspapirene.
Økt ruteproduksjon for MS Dønna, vil medføre en økt årlig kostnad for fylket på vel 2, 9 millioner kroner i forhold til budsjett for 2011.
2,6 millioner Legger man inn en besparelse på å kutte anløp med NEX 1 kommer fylket på 2,6 millioner kroner i merkostnader.
Dette foreslås dekket gjennom budsjettregulering fra veivedlikehold og fylkesferjedrift til samferdsel.