Juli ble den måneden med mest trafikk over Herøysambandet (18-171 Søvik-Austbø-Herøy-Brasøy), med hele 34 611 PBE (personbilenheter). Dette er en økning på drøye 38 % sammenliknet med fjoråret, og nær en dobling av tallene som ble registrert i 2015 (ca. 91 % økning). Totalt i de tre sommermånedene juni, juli og august ble det registrert 86 901 PBE mot fjorårets 77 579 PBE.

Gjenstående:
I juli ble det registrert 3 343 gjenstående biler, en formidabel økning fra 2023-tallene som viser 1 352 gjenstående. Så langt i 2024 (august) har man nær en dobling i antall biler som står igjen på fergeleiene i Herøysambandet enn det som ble registrert gjennom hele 2023. Tallene viser at Herøy/Dønna-sambandet, som er det mest trafikkerte sambandet i hele Nordland, har desidert flest gjenstående biler.

Fergetall for utvalgte fergesamband i Nordland:

Totaltrafikk til og med august i år (Herøy/Dønna): 321 489 PBE
Totalt gjenstående biler: 9 784 PBE
   
Totaltrafikk til og med august i år (Bognes-Lødingen): 317 427 PBE
Totalt gjenstående biler: 3 318 PBE
   
Totaltrafikk til og med august i år (Bognes-Skarberget E6): 247 104 PBE
Totalt gjenstående biler:  108 PBE

Herøyfjerdingen har vært i kontakt med ordfører i Herøy kommune, Elbjørg Larsen. Hun sier at dette er tall som bør veie svært tungt i arbeidet med fastlandsforbindelsen.

Kapasitet:
Fra 1. oktober vil kapasiteten øke noe på Herøysambandet da ferga "Hjelmeland" er satt inn. Denne skal ha en PBE-kapasitet på 75 (målt i 1992), og er søsterskip til "Høgsfjord". 
"I nær fremtid må det inn større eller annerledes kapasitet på Herøysambandet for å imøtekomme de behovene næringslivet og reisende har", fortsetter Elbjørg Larsen. Hun kan også fortelle at det har vært evalueringsmøte med Nordland fylkeskommune angående sommertrafikken, og det kunne fastslås at det var ganske kaotisk der næringer og pendlere konkurrerte om kapasiteten. Hun sier videre at dette ikke bare er en sommerutfordring- fergestrekket er komplisert med fire stopp, og som statistikken viser blir det for mange gjenstående, noe som avspeiler for liten kapasitet. 

Ordføreren har forventninger til endringer i sambandet enten på frekvens eller ei tredje ferge, dette mener hun vil løse mye i inneværende anbud. Hun forteller at dette er meldt inn ved flere anledninger, og at man møter forståelse for dette på fylket. "I tillegg møter vi forståelse for hva bygging av Brasøystraumen bru vil ha å si for kapasitetsøkning i sambandet. I mellomtiden må det legges inn både reservemateriell som kan brukes, og en buffer når det er sykdom og mangel på mannskap", avslutter hun. 

Yngve Magnussen (Avdelingsleder Mowi) har samlet fergetallene, disse er hentet ut fra fergedatabenken.