Ordfører Arnt Frode Jensen tror at arbeidet med ny bru over Herøysundet er i gang om tre-fire år. Et møte med Statens veivesen og Kystverket onsdag konkluderte med at det kommer forslag om lavere seilingshøyde på den nye brua som får to felts vei og gang- og sykkelvei.
Møtet ble holdt i Herøy onsdag hvor tema også var ny liggekai for den ene av de to store ferjene som kommer i 2014.
(se lenger ned i saken).
Bru Statens veivesen ønsker å utrede bru med lavere seilingshøyde enn dagens 12 meter. Dagens bru er både smal og bratt med de problemene dette medfører.
- Vi er enige om en bru med to felts vei og gang- og sykkelvei, slik at vi får skjermet de myke trafikkantene.
Sju og ni meters høyde Statens veivesen skal nå utrede to alternativer, nemlig en bru med seilingshøyde sju meter og en med seilingshøyde ni meter.
Det betyr en bru som ikke blir så bratt som dagens. I tillegg til at brua da blir kortere, vil den også bli billigere.
Dagens bru skal rives Dermed er også større sjanser for at vi kommer i mål, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.
Han legger til at Statens veivesen vil rive dagens bru når den nye står ferdig, for å slippe vedlikehold av begge bruene.
Tidligere har man holdt muligheten åpen for at den gamle brua kan bli gang- og sykkelvei.
Brasethgården må bort På nordsiden er det stor sannsynlighet for at Statens veivesen vil velge en trasé som innebærer at Brasethgården må bort.
- Dette er noe eieren av gården er innforstått med og dette må kompenseres.
På sørsiden vil brua komme mellom dagens bru og telemasta, sier ordføreren videre.
Problembru Ny bru over Herøysundet har vært en gjenganger i nyhetsbildet en stund fordi den er smal og har lite plass for myke trafikkanter.
I tillegg er den så bratt at tungtransport ofte har problemer med å komme opp vinterstid etter å ha blitt stående og vente på grønt lys.
- Kravene til bru har endret seg mye siden den ble bygget i 1967.
Større krav oppå enn under Kravene til hva som skjer oppå brua er nok større en til det som skjer under, sier ordføreren.
Han legger til at når de to alternative forslagene fra Statens veivesen kommer, så vil kommunen kontakte brukerne (blant annet fiskarlag og Herøy Slip og Plastservice) og drøfte forslagene.
- Jeg håper vi får forslagene i løpet av høsten og kanskje være i gang med arbeidene på nybrua i 2015/2016, sier ordfører Jensen.
Liggekai for ferja Et annet tema under møtet onsdag var liggekai for den ene av nyferjene som kommer i 2014. I dag går den ene ferja, Vefsna, til det gamle ferjeleiet på Engan og ligger der over natten.
- For å slippe denne kjøringa og heller bruke tiden til ruteproduksjon ønsker vi å få en liggekai på Flostad ved dagens ferjeleie.
Nå får vi se hva som kommer fra Statens veivesen/Kystverket. Vi ønsker eget liggekai og et pir sør for dagens ferjeleie, sier ordføreren.
Opphøyde gangfelt I samme møte lovet også Statens veivesen å få på plass de opphøyde gangfeltene på Sør-Herøy som er lovet.
Det gjelder et gangfelt på henholdsvis øst og vest for veikrysset ved Herøy skole, og det gjelder et opphøyd gangfelt på Herøyholmen.
Disse gangfeltene skal komme på plass i høst.
Bru Statens veivesen ønsker å utrede bru med lavere seilingshøyde enn dagens 12 meter. Dagens bru er både smal og bratt med de problemene dette medfører.
- Vi er enige om en bru med to felts vei og gang- og sykkelvei, slik at vi får skjermet de myke trafikkantene.
Sju og ni meters høyde Statens veivesen skal nå utrede to alternativer, nemlig en bru med seilingshøyde sju meter og en med seilingshøyde ni meter.
Det betyr en bru som ikke blir så bratt som dagens. I tillegg til at brua da blir kortere, vil den også bli billigere.
Dagens bru skal rives Dermed er også større sjanser for at vi kommer i mål, sier ordfører Arnt Frode Jensen til Herøyfjerdingen.
Han legger til at Statens veivesen vil rive dagens bru når den nye står ferdig, for å slippe vedlikehold av begge bruene.
Tidligere har man holdt muligheten åpen for at den gamle brua kan bli gang- og sykkelvei.
Brasethgården må bort På nordsiden er det stor sannsynlighet for at Statens veivesen vil velge en trasé som innebærer at Brasethgården må bort.
- Dette er noe eieren av gården er innforstått med og dette må kompenseres.
På sørsiden vil brua komme mellom dagens bru og telemasta, sier ordføreren videre.
Problembru Ny bru over Herøysundet har vært en gjenganger i nyhetsbildet en stund fordi den er smal og har lite plass for myke trafikkanter.
I tillegg er den så bratt at tungtransport ofte har problemer med å komme opp vinterstid etter å ha blitt stående og vente på grønt lys.
- Kravene til bru har endret seg mye siden den ble bygget i 1967.
Større krav oppå enn under Kravene til hva som skjer oppå brua er nok større en til det som skjer under, sier ordføreren.
Han legger til at når de to alternative forslagene fra Statens veivesen kommer, så vil kommunen kontakte brukerne (blant annet fiskarlag og Herøy Slip og Plastservice) og drøfte forslagene.
- Jeg håper vi får forslagene i løpet av høsten og kanskje være i gang med arbeidene på nybrua i 2015/2016, sier ordfører Jensen.
Liggekai for ferja Et annet tema under møtet onsdag var liggekai for den ene av nyferjene som kommer i 2014. I dag går den ene ferja, Vefsna, til det gamle ferjeleiet på Engan og ligger der over natten.
- For å slippe denne kjøringa og heller bruke tiden til ruteproduksjon ønsker vi å få en liggekai på Flostad ved dagens ferjeleie.
Nå får vi se hva som kommer fra Statens veivesen/Kystverket. Vi ønsker eget liggekai og et pir sør for dagens ferjeleie, sier ordføreren.
Opphøyde gangfelt I samme møte lovet også Statens veivesen å få på plass de opphøyde gangfeltene på Sør-Herøy som er lovet.
Det gjelder et gangfelt på henholdsvis øst og vest for veikrysset ved Herøy skole, og det gjelder et opphøyd gangfelt på Herøyholmen.
Disse gangfeltene skal komme på plass i høst.