I går tirsdag signerte Boreal Transport AS kontrakt på bygging av fire nye ferjer fra Fiskerstrand BLRT ved Ålesund. Den ene av disse skal settes inn i sambandet Søvik-Herøy 1. januar 2014 og blir den første av de to som skal inn på sambandet.
- Ferja til Herøysambandet får en såkalt åpen konstruksjon i begge baugene.
Men konstruksjonen blir så høy på baugen skal det skal svært mye til får at man skal få inn sjøvann på dekk.
Lik Edøyfjord Nyferja til Søvik-Herøy-sambandet blir ikke ulik bilferja Edøyfjord, (se bilde) som også er bygget ved Fiskerstrand BLRT ved Ålesund, sier driftsleder i Boreal Lars Erik Larsen til Herøyfjerdingen.
Edøyfjord, som ble døpt 20. januar i år, er 66, 40 meter lang og 13, 60 bred. Ferja stikker 5, 55 meter dypt og har plass til 50 personbilenheter og 249 personer.
For vårt samband vil dette bety en dobling av kapasiteten.
Utslippsvennlig motor Ferja skal ha kafé og denne vil ligge i salongen som blir over bildekket, på samme måte som på Møysalen på dønnasambandet.
Ferja vil ha utslippsvennlig dieselmotor og i kombinasjon med skrogformen vil dette gjøre ferjene betydelig mer miljøvennlige enn dagens.
Kontrakten ble signert i går tirsdag, og nå må arbeidene komme raskt i gang.
Skroget bygges i Litauen - Vi har ikke mer enn tida og veien.
Første båt skal leveres neste høst og ferja til sambandet Søvik-Herøy skal være i drift 1. januar 2014, sier Lars Erik Larsen videre.
Skrog fra Litauen Skrogene til alle de tre ferjene skal bygges ved Western Baltija Shipbuilding i Klaipeda i Litauen, og blir innredet og gjort ferdig på Fiskerstrand BLRT.
Slik de fleste av båtene som blir bygd ved samme verft.
De to andre båtene som Boreal har bestilt fra Fiskarstrand BLRT skal inn i sambandene Stokkvågen Lovund og Stokkvågen Træna.
Ferje nummer to? Det er Nordland fylkeskommune som er oppdragsgiver for sambandene, mens Boreal Transport Nord er operatør.
Med de nye ferjene vil Boreal ha i alt seks ferjer på fire ulike strekninger i dette området i Nordland. I avtalen ligger det også inne opsjon på en fjerde ferje.
Så kan man, inn til videre, bare spekulere i om denne fjerde ferja er ferje nummer to på herøysambandet.
Ikke tatt avgjørelse Som kjent skal vårt ferjesamband fra 2014 betjenes av to faste ferjer, begge med kapasitet på 50 biler.
Driftsleder Lars Erik Larsen i Boreal sier til Herøyfjerdingen at det foreløpig ikke er tatt noen avgjørelse med hensyn til denne ferje nummer to til Søvik-Herøy-sambandet.
- Men i og med at vi har valgt et norsk verft er det kortere vei for oppstart, avslutter Eriksen.
Konkurransedyktig Til avisa Skipsrevyen sier styreleder i Boreal Transport Nord AS, Kjetil Førsvoll, blant annet:
- Ferjekontraktene var gjenstand for internasjonal konkurranse, og at vi nå kan signere en kontrakt med Fiskerstrand forteller at norsk industri er konkurransedyktig.
For oss er det en helhetsvurdering som ligger bak valget av verft. I tillegg til pris er det viktig med leveringssikkerhet og ikke minst erfaring.
Bildene er brukt med godkjenning fra Boreal Transport AS.
Men konstruksjonen blir så høy på baugen skal det skal svært mye til får at man skal få inn sjøvann på dekk.
Lik Edøyfjord Nyferja til Søvik-Herøy-sambandet blir ikke ulik bilferja Edøyfjord, (se bilde) som også er bygget ved Fiskerstrand BLRT ved Ålesund, sier driftsleder i Boreal Lars Erik Larsen til Herøyfjerdingen.
Edøyfjord, som ble døpt 20. januar i år, er 66, 40 meter lang og 13, 60 bred. Ferja stikker 5, 55 meter dypt og har plass til 50 personbilenheter og 249 personer.
For vårt samband vil dette bety en dobling av kapasiteten.
Utslippsvennlig motor Ferja skal ha kafé og denne vil ligge i salongen som blir over bildekket, på samme måte som på Møysalen på dønnasambandet.
Ferja vil ha utslippsvennlig dieselmotor og i kombinasjon med skrogformen vil dette gjøre ferjene betydelig mer miljøvennlige enn dagens.
Kontrakten ble signert i går tirsdag, og nå må arbeidene komme raskt i gang.
Skroget bygges i Litauen - Vi har ikke mer enn tida og veien.
Første båt skal leveres neste høst og ferja til sambandet Søvik-Herøy skal være i drift 1. januar 2014, sier Lars Erik Larsen videre.
Skrog fra Litauen Skrogene til alle de tre ferjene skal bygges ved Western Baltija Shipbuilding i Klaipeda i Litauen, og blir innredet og gjort ferdig på Fiskerstrand BLRT.
Slik de fleste av båtene som blir bygd ved samme verft.
De to andre båtene som Boreal har bestilt fra Fiskarstrand BLRT skal inn i sambandene Stokkvågen Lovund og Stokkvågen Træna.
Ferje nummer to? Det er Nordland fylkeskommune som er oppdragsgiver for sambandene, mens Boreal Transport Nord er operatør.
Med de nye ferjene vil Boreal ha i alt seks ferjer på fire ulike strekninger i dette området i Nordland. I avtalen ligger det også inne opsjon på en fjerde ferje.
Så kan man, inn til videre, bare spekulere i om denne fjerde ferja er ferje nummer to på herøysambandet.
Ikke tatt avgjørelse Som kjent skal vårt ferjesamband fra 2014 betjenes av to faste ferjer, begge med kapasitet på 50 biler.
Driftsleder Lars Erik Larsen i Boreal sier til Herøyfjerdingen at det foreløpig ikke er tatt noen avgjørelse med hensyn til denne ferje nummer to til Søvik-Herøy-sambandet.
- Men i og med at vi har valgt et norsk verft er det kortere vei for oppstart, avslutter Eriksen.
Konkurransedyktig Til avisa Skipsrevyen sier styreleder i Boreal Transport Nord AS, Kjetil Førsvoll, blant annet:
- Ferjekontraktene var gjenstand for internasjonal konkurranse, og at vi nå kan signere en kontrakt med Fiskerstrand forteller at norsk industri er konkurransedyktig.
For oss er det en helhetsvurdering som ligger bak valget av verft. I tillegg til pris er det viktig med leveringssikkerhet og ikke minst erfaring.
Bildene er brukt med godkjenning fra Boreal Transport AS.