Det ble Boreal som vant anbudet om ferjedrift på herøy- og dønnasambandet fra 2014. Det innebærer to 50-bilers ferjer på sambandet mellom Herøy og Søvik med servering ombord. Det kunne samferdselsråd Tove Mette Bjørkmo fortelle på en pressekonferanse i dag.
Midt under dagens møte i Herøy formannskap kom telefonen som ordfører Arnt Frode Jensen hadde blitt lovet fra samferdselsråd Bjørkmo.
Formidabel forbedring Nemlig at Boreal har vunnet anbudet på ferjedriften på våre to samband og på Lurøy- og Trænasambandene.
Herøy får en formidabel forbedring i ferjekapasiteten når den nye anbudsperioden inntrer, nemlig fra 1. januar 2014.
Servering ombord Fra dagens ferjer, som tar henholdsvis 28 og 30 biler til to ferjer hver med en kapasitet på 50 biler, vil vi få en dobling i kapasiteten.
Det vil også bli flere anløp. Dagens nyhet innebærer også at det blir dieselferjer og altså ikke gassferjer i våre to samband.
Men - vi kan glede over at det blir servering av lokal mat ombord i samtlige ferjer.
Ønsker igangsatt straks Etter at ordfører Jensen hadde fått nyheten på telefon fra samferdselsråden, kunne han fortelle det samme til formannskapet.
- Dette ser ikke dumt ut. Jeg håper det ikke blir protester på dette, men det kan kanskje komme, sa Jensen.
Steinar Furu var raskt frampå og mente Herøy kommune nå burde starte arbeidet med å få dette igangsatt tidligere.
Frykter kaos - Vi bør be om at det settes inn nye ferjer øyeblikkelig. Vi har Petter Dass som går nærmest uten trafikk og den burde komme til herøysambandet, sa Furu.
Til Herøyfjerdingen legger han til at han frykter ferjekaos når Marine Harvest starter opp med toskifts-ordning igjen.
Ikke eldre enn fra 1986 Det er et krav i anbudet at ingen av ferjene skal være eldre enn 34 år ved anbudets utløp i 2022.
For dønnasambandets del blir det ingen endringer i forhold til dagens ferjetilbud.
Formidabel forbedring Nemlig at Boreal har vunnet anbudet på ferjedriften på våre to samband og på Lurøy- og Trænasambandene.
Herøy får en formidabel forbedring i ferjekapasiteten når den nye anbudsperioden inntrer, nemlig fra 1. januar 2014.
Servering ombord Fra dagens ferjer, som tar henholdsvis 28 og 30 biler til to ferjer hver med en kapasitet på 50 biler, vil vi få en dobling i kapasiteten.
Det vil også bli flere anløp. Dagens nyhet innebærer også at det blir dieselferjer og altså ikke gassferjer i våre to samband.
Men - vi kan glede over at det blir servering av lokal mat ombord i samtlige ferjer.
Ønsker igangsatt straks Etter at ordfører Jensen hadde fått nyheten på telefon fra samferdselsråden, kunne han fortelle det samme til formannskapet.
- Dette ser ikke dumt ut. Jeg håper det ikke blir protester på dette, men det kan kanskje komme, sa Jensen.
Steinar Furu var raskt frampå og mente Herøy kommune nå burde starte arbeidet med å få dette igangsatt tidligere.
Frykter kaos - Vi bør be om at det settes inn nye ferjer øyeblikkelig. Vi har Petter Dass som går nærmest uten trafikk og den burde komme til herøysambandet, sa Furu.
Til Herøyfjerdingen legger han til at han frykter ferjekaos når Marine Harvest starter opp med toskifts-ordning igjen.
Ikke eldre enn fra 1986 Det er et krav i anbudet at ingen av ferjene skal være eldre enn 34 år ved anbudets utløp i 2022.
For dønnasambandets del blir det ingen endringer i forhold til dagens ferjetilbud.