Trafikktallene for juli 2015 viser at fergesambandet fra Herøy til Søvik for første gang frakter flere passasjerer enn Dønnasambandet. Allerede fra august 2014 passerte dette sambandet Dønnasambandet i antall registrerte kjøretøy (PBE).
Ferjedatabanken inneholder trafikkdata fra ferjesambandene i Norge, og driftes av Statens vegvesen. For første gang viser tallene for fergesambandene på Herøy og Dønna at Herøy har størst trafikk både når det gjelder kjøretøy og passasjerer.
Siden de nye fergene kom i stabil drift i Herøysambandet har trafikken gradvis økt i omfang. Når det gjelder kjøretøy ble Dønnasambandet passert av Herøysambandet allerede i august 2014. Her viser måleenheten PBE (personbilenhet) at Herøy i juli 2015 har hatt en sterk økning og ligger på 18103 PBE mens Dønna ligger på 12178 PBE. Dette gir en økning på rundt 30 prosent for juli sammenlignet med fjoråret for strekningen Søvik Herøy mens det for Sandnessjøen – Dønna er en tilbakegang på 13 prosent.
Ser vi på hele året har det for Dønnasambandet vært en økning av trafikken mellom Dønna og Løkta mens det for de andre strekningene er en liten tilbakegang. Ser vi på de samme tallene for Herøysambandet viser de at trafikken mellom Søvik og Herøy har økt med rundt 15 prosent og med rundt 7 prosent mellom Herøy og Brasøy. På de andre strekningene har det vært en tilbakegang.
Frakter flere passasjerer over Herøy i juli
For første gang viser tellingene at det også fraktes flere passasjerer på Herøysambandet. Mens det på Dønnasambandet i juli ble fraktet 15996 passasjerer viser de samme tallene for sambandet over Herøy 17992, noe som gir rundt 2000 flere passasjerer. Dette er første gang disse tallene har vært høyest på Herøysambandet.
Forventet utvikling
Ordfører Arnt Frode Jensen sier i en kommentar til Herøyfjerdingen at dette er en utvikling som han har forventet.
- Når vi fikk på plass et tilbud med to moderne ferger som stort sett går når de skal så viser det seg at folk velger å reise der det passer dem best.
- Vi er heldigvis kvitt den usikkerheten som rådde tidligere med stadige kanselleringer og bytte av fartøy. Det har vært et bevisst valg for oss å kjempe for to nye ferger i sambandet og det virker som om folk setter pris på det tilbudet de får og det er vi selvsagt glade for, sier Jensen.
På bildegalleriet nedenfor ser vi en del grafer som viser utviklingen på de to fergesambandene på en del områder fra januar 2010 til juli 2015. Trykk her for å studere tallene på Ferjedatabanken til Statens vegvesen.