I forbindelse med behandlingen av den lovpålagte tilstandsrapporten for oppvekstsektoren i 2012, vedtok kommunestyret at det skal settes i gang et prosjekt for å finne ut hvorfor det er så stort frafall i videregående skole blant elever fra Herøy, og styrke læringsmiljøet i kommunen for å gi våre elever et best mulig utgangspunkt.
Utfordringer i oppvekstsektoren
Tilstandrapporten for oppvekstsektoren i 2012 viste at kommunen har en del utfordringer i forhold til den sterkt økende andelen av befolkningen som ikke har norsk som morsmål, det høye frafallsnivået i videregående skole blant elever fra kommunen og de relativt store forskjellsnivåene når det gjelder standpunkt- og eksamenskarakterer mellom gutter og jenter i Herøy. Med bakgrunn i disse utfordringene gjorde kommunestyret følgende vedtak i møte den 18. desember 2012:
Kommunen har tatt tak i kommunestyrets oppfordring og startet utviklingen av et prosjekt som har fått tittelen "Styrking av læringsmiljøet i Herøy", eller SLH-prosjektet. Vi har henvendt oss til det som er regnet som det sterkeste fagmiljøet i Norge når det gjelder læringsmiljø, som er Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret), som er tilknyttet Universitetet i Stavanger. Læringsmiljøsenteret driver i dag to ulike utviklingsprosjekt rettet mot å drive systematisk skoleutvikling for å styrke læringsmiljøet, som er kalt "LP-metoden" og "RESPEKT-programmet". For å få mer kunnskap om dette inviterte vi fagfolk fra Læringsmiljøsenteret til å komme å gi oss en orientering.
Den 27. februar kom Sylvi Bratteng og Bente Bakken fra PPT Rana for å orientere om RESPEKT-programmet. Rana kommune har siden 2008 arbeidet med å innføre dette i skolene i både Rana og Nesna. Den 28. februar kom seniorrådgiver Erik Nordgreen fra Læringsmiljøsenteret for å orientere om LP-modellen. Begge dagene var svært interessante og ga de som var til stede et godt innblikk i hva disse utviklingsprosjektene handler om. Til stede på disse dagene var et bredt sammensatt utvalg av ressurspersoner i kommunen som representere formannskapet, administrasjonen, skole, barnehage, fagforening og foreldre. I tillegg hadde vi invitert nabokommunene våre for å se om det var muligheter for et faglig interkommunalt samarbeid. Dønna kommune var med begge dagene og skal drøfte nærmere om det er aktuelt for kommunen å delta. Det er utarbeidet en egen informasjonsfolder for orienteringsmøtene, som du finner her.
Søknad om ekstern finansiering
For å styrke kvaliteten i prosjektet, og gi oss gode muligheter til å lykkes, har kommunen søkt Fylkesmannen i Nordland om skjønnsmidler til prosjektet. SLH-prosjektet handler om mye mer enn skole- og barnehageutvikling. Her er det også snakk om samfunnsforskning på Herøy samfunnet for å prøve å avdekke årsakssammenhenger i forhold til frafall i videregående, og en satsing på å styrke hjem-skole/barnehage-samarbeidet. Ut over dette er selvfølgelig kompetanseheving en sentral del. Dersom du vil lese prosjektplanen som er utarbeidet kan du finne den her.