Herøy kommune har fått beskjed om at suppleringsferja på sambandet Herøy - Austbø - Søvik vil fortsette ut 2007. - En kjempegod løsning, mener ordfører Arnt Frode Jensen.
Mange reisende mellom Herøy og Søvik har uttrykt glede over suppleringsferja som gir hyppige avganger i tillegg til at vi har fått mange direkteturer.
Ordføreren er også blant de som faktisk foretrekker to ferjer istedet en stor.
- Jeg syns egentlig dette er den beste løsningen. Denne løsningen må gjerne fortsette og ordningen med suppleringsferje er best også for Austbø, sier ordfører Arnt Frode Jensen.
Han har fått beskjed fra Statens veivesen om at ordningen med suppleringsferje fortsetter ut året eller "så lenge pengene strekker til". Ordføreren tolker det som at det blir ut året.
Største ferja til Herøy Og når ordningen opphører er det lagt opp til at bilferja "Sigrid" skal flyttes fra dønnasambandet til Herøy - Søvik. Samtidig skal det settes inn en ferje på Dønna - Sandnessjøen som kan ta vel 90 biler.
Men også dette mener ordfører Arnt Frode Jensen bare skal være midlertidig.
- Når det nye ferjeleiet på Austbø står klart neste år må det største ferja flyttes fra dønnasambandet til Herøy - Søvik, er ordfører Jensens klare signal.
Og det kravet begrunner han med at trafikken på sambandet Herøy - Søvik øker voldsomt, mens sambandet Dønna - Sandnessjøen har stagnert.
Kraftig trafikkøkning I juli måned økte trafikken (regnet i personbilenheter) på herøysambandet med hele 15,8 prosent sammenliknet med juli i fjor. Sambandet Dønna - Sandnessjøen økte i samme periode med bare 3,1 prosent.
Tallene for personer (med sjåfører) som reiste på de to sambandene viser en nedgang på 3,2 prosent på dønnasambandet, mens det på Herøy - Søvik viser en økning på 10.6 prosent.
- I tillegg må vi ta med at det har vært en ganske så ustabil ferjesituasjon med mange innstillinger på herøysambandet. Mange har latt være å benytte seg av dette sambandet på grunn av dette, mener ordfører Jensen.
Tallene for de første sju månedene i år viser samme tendens, med en økning i antall personbilenheter på herøysambandet på 10,9 prosent, med tallene for Dønna - Sandnessjøen viser en økning på 5,8 prosent.
Mye herøytrafikk over Bjørn Dersom man regner personer inkludert sjåfører er økning for Herøys del 7,2 for de første sju månedene, mens tilsvarende tall for sambandet Dønna - Sandnessjøen er knappe 0,5 prosent økning.
I tillegg viser undersøkelser fra 2004 at nesten halvparten av trafikken over Bjørn faktisk var trafikk til og fra Herøy. (omtalt i Herøyfjerdingen i 2005)
Så mye utgjør dette at dersom all herøytrafikken skulle gå over Herøy - Søvik, ville det blitt betydelig større trafikk over dette sambandet enn over Dønna - Sandnessjøen.
Og ulempen med store vogntog på veien mellom Herøy og Dønna er også en viktig ting å ta med i denne sammenhengen.
Ordføreren er også blant de som faktisk foretrekker to ferjer istedet en stor.
- Jeg syns egentlig dette er den beste løsningen. Denne løsningen må gjerne fortsette og ordningen med suppleringsferje er best også for Austbø, sier ordfører Arnt Frode Jensen.
Han har fått beskjed fra Statens veivesen om at ordningen med suppleringsferje fortsetter ut året eller "så lenge pengene strekker til". Ordføreren tolker det som at det blir ut året.
Største ferja til Herøy Og når ordningen opphører er det lagt opp til at bilferja "Sigrid" skal flyttes fra dønnasambandet til Herøy - Søvik. Samtidig skal det settes inn en ferje på Dønna - Sandnessjøen som kan ta vel 90 biler.
Men også dette mener ordfører Arnt Frode Jensen bare skal være midlertidig.
- Når det nye ferjeleiet på Austbø står klart neste år må det største ferja flyttes fra dønnasambandet til Herøy - Søvik, er ordfører Jensens klare signal.
Og det kravet begrunner han med at trafikken på sambandet Herøy - Søvik øker voldsomt, mens sambandet Dønna - Sandnessjøen har stagnert.
Kraftig trafikkøkning I juli måned økte trafikken (regnet i personbilenheter) på herøysambandet med hele 15,8 prosent sammenliknet med juli i fjor. Sambandet Dønna - Sandnessjøen økte i samme periode med bare 3,1 prosent.
Tallene for personer (med sjåfører) som reiste på de to sambandene viser en nedgang på 3,2 prosent på dønnasambandet, mens det på Herøy - Søvik viser en økning på 10.6 prosent.
- I tillegg må vi ta med at det har vært en ganske så ustabil ferjesituasjon med mange innstillinger på herøysambandet. Mange har latt være å benytte seg av dette sambandet på grunn av dette, mener ordfører Jensen.
Tallene for de første sju månedene i år viser samme tendens, med en økning i antall personbilenheter på herøysambandet på 10,9 prosent, med tallene for Dønna - Sandnessjøen viser en økning på 5,8 prosent.
Mye herøytrafikk over Bjørn Dersom man regner personer inkludert sjåfører er økning for Herøys del 7,2 for de første sju månedene, mens tilsvarende tall for sambandet Dønna - Sandnessjøen er knappe 0,5 prosent økning.
I tillegg viser undersøkelser fra 2004 at nesten halvparten av trafikken over Bjørn faktisk var trafikk til og fra Herøy. (omtalt i Herøyfjerdingen i 2005)
Så mye utgjør dette at dersom all herøytrafikken skulle gå over Herøy - Søvik, ville det blitt betydelig større trafikk over dette sambandet enn over Dønna - Sandnessjøen.
Og ulempen med store vogntog på veien mellom Herøy og Dønna er også en viktig ting å ta med i denne sammenhengen.