Eldrerådet skal mandag 22. september diskutere om det bør opprettes en ordning med telefonkontakt i Herøy.
Saksutredning:
Med bakgrunn i et oppslag til tidsskriftet Pensjonisten som omhandler Telefonkontakt
for eldre og utføre ble det tatt kontakt med organisasjonen og for å få informasjon om ordningen.
Telefonkontakt er en organisasjon som ble opprettet i 1971 og har som hovedoppgave å formidle telefonvenner til hjemmeboende eldre og utføre.
Telefonkontakt er et supplement til de kommunale hjemmetjenestene som i dag tilbys eldre og utføre og er et forbyggende tiltak i eldreomsorgen.
Telefonkontakts hovedformål er å formidle telefonvenner til eldre og uføre. En telefonvenn er en frivillig som ringer en gang pr.uke for å snakke om løst og fast. Dette tilbudet er gratis og er en trivseltelefon.
Blir man kontaktet av mennesker med alvorlige psykiske problemer, henvises de til f. eks Mental Helse. Dette skyldes at frivillige er helt alminnelige mennesker som ikke er kurset i å takle denne type problemer.
Telefonvenn Å få en telefonvenn kan bety mye for en som føler seg isolert. De fleste av frivillige telefonvenner er kvinner i alderen 60 til 75 år. Omtrent ¾ av brukerne er pensjonister med stor overvekt av kvinner.
Lokal telefonkontakt-ordning Det er viktig å tenke gjennom når man skal begynne en slik virksomhet. Det er å finne ut/definere hvilke brukere man ønsker å henvende seg til, og så jobbe aktivt for å rekruttere dem.
Selve rekrutteringen er ikke så enkel som man kanskje kan tro. Det holder sjelden med et oppslag i lokalavisen eller plakater på kjøpesenteret. Ofte må man bruke sitt nettverk og i tillegg personlig oppsøke aktuelle arenaer eller enkeltmennesker for å fortelle om tilbudet.
I tillegg bør man satse tid og ressurser på de frivillig. Når man får noen som er interessert i å være frivillige anbefales å gjøre et ordentlig intervju for å kartlegge bakgrunn og interesser. Erfaringen er at koblinger fungerer best når telefonvenn og bruker har minst en felles interesse.
Telefonkontakt er en organisasjon som ble opprettet i 1971 og har som hovedoppgave å formidle telefonvenner til hjemmeboende eldre og utføre.
Telefonkontakt er et supplement til de kommunale hjemmetjenestene som i dag tilbys eldre og utføre og er et forbyggende tiltak i eldreomsorgen.
Telefonkontakts hovedformål er å formidle telefonvenner til eldre og uføre. En telefonvenn er en frivillig som ringer en gang pr.uke for å snakke om løst og fast. Dette tilbudet er gratis og er en trivseltelefon.
Blir man kontaktet av mennesker med alvorlige psykiske problemer, henvises de til f. eks Mental Helse. Dette skyldes at frivillige er helt alminnelige mennesker som ikke er kurset i å takle denne type problemer.
Telefonvenn Å få en telefonvenn kan bety mye for en som føler seg isolert. De fleste av frivillige telefonvenner er kvinner i alderen 60 til 75 år. Omtrent ¾ av brukerne er pensjonister med stor overvekt av kvinner.
Lokal telefonkontakt-ordning Det er viktig å tenke gjennom når man skal begynne en slik virksomhet. Det er å finne ut/definere hvilke brukere man ønsker å henvende seg til, og så jobbe aktivt for å rekruttere dem.
Selve rekrutteringen er ikke så enkel som man kanskje kan tro. Det holder sjelden med et oppslag i lokalavisen eller plakater på kjøpesenteret. Ofte må man bruke sitt nettverk og i tillegg personlig oppsøke aktuelle arenaer eller enkeltmennesker for å fortelle om tilbudet.
I tillegg bør man satse tid og ressurser på de frivillig. Når man får noen som er interessert i å være frivillige anbefales å gjøre et ordentlig intervju for å kartlegge bakgrunn og interesser. Erfaringen er at koblinger fungerer best når telefonvenn og bruker har minst en felles interesse.