Styringsgruppa, som er rådmannene i Dønna, Alstahaug og Herøy i tillegg til tidligere veisjef Arne Løvmo, konkluderer med at det ut fra vurderingene i forprosjektet ser ut til å være mulig å finne en gjennomførbar trasé for en undersjøisk tunnel fra fastlandet til Dønna eller Herøy.

De ulike alternativene er vurdert og beregnet slik:


Alternativ 1 tunnel fra Skorpa på Dønna: Kr. 1.136.540.000 (vel 1,1 milliarder) Veien skjærer seg inn i fjellet ved Horvneset, om lag to kilometer fra Helgelandsbrua. Tunnelen går videre under Skorpa og Hestadsundet før den bøyer av i en sirkel under Grindfjellet på Dønna og kommer ut ved Hestad.

Mellom Sandnessjøen og Skorpa kan sjøbunnen karakteriseres som flat ned til 300 meters dybde. Det er meget bratte skråninger på sidene. Skråningene indikerer at det ikke er løsmasser der. Om lag midt i traseen avdekket refraksjonsmålingene sannsynlig fjell 25 - 30 meter under sjøbunnen.

Traseen går ned til 400 meters dybde. Den lange stigningen (8 prosent over 5 kilometer på begge sider) kan by på sikkerhetsmessige utfordringer - eventuell varmgang for store kjøretøyer, behov for forbikjøringsnisjer og ekstra pumpebasseng.

Dette er forhold som veidirektoratet og senere utredninger må si noe om. Ellers er traseen gjennomførbar og plasseringen er strategisk god, konkluderer utvalget.

Lengde på tunnelen: 11.700 meter

Alternativ 2 tunnel fra Nord-Herøy ved Nord-Herøy skole: Kr. 1.147.970.00 Traseen starter ved Sørnavika der den skjærer inn i fjellet ved Stokkåsen. Tunnelen bøyer av under flyplassen, krysser under Svinøya og fortsetter til Nord-Herøy der den munner ut i krysset mellom Storvatnet og Salsvatnet.

Området er relativt flatt, så det er sannsynlig at det blir kort løsmassetunnel og/eller utstøping ved tunnelåpningen.

På Herøy er det kun 100 meter tilstøtende vei som må bygges, men på alstensiden er det tatt høyde for opprusting av 1500 meter vei til fullpris.

Refraksjonsmålingene er  litt usikre langs denne traseen. Det er mulig at målingene ikke har kunnet penetrere dypt nok til å finne grunnfjell.

Det dypeste laget som er funnet ligger om lag 35 meter under havbunnen. Ellers stikker grunnfjellet opp i dagen flere steder langs traseen i form av holmer, skjær og øyer.

Dypeste punkt langs tunnelen blir 292 meter og tunnel-lengden blir 11.500 meter.

Alternativ 3 tunnel fra Sør-Herøy via Austbø: Kr. 1.307.780.000 Dette alternativet gir til dels lange transportavstander for de som bor på Dønna.

Kostnader på grunn av lengde, transportavstander og nødvendige investeringer i tilstøtende veinett gjør at dette alternativet kommer dårlig ut sammenliknet med alternativ 1 og 2.

Dypeste punkt langs tunnelen blir 282 meter. Tunnel-lengde: 13.100 meter

Sistnevnte alternativ har man altså valgt å se vekk fra på grunn av kostnadene.