Ordfører Arnt Frode Jensen gir Veolia og Statens veivesen kraftig beskjed om å ordne opp i trafikkavviklingen over Herøy og Dønna etter at Møysalens rute blir lagt om på grunn av arbeidet med ferjeleiet i Sandnessjøen. Det rammer både Marine Harvest og byggingen av den nye kassefabrikken.
Marine Harvest innførte slakting med to skift fra 2. mai og det medfører at selskapet er helt avhengige av siste ferjetur fra Dønna klokken 23.10.
Ellers får ikke bedriften ut dagens produksjon av laks.
Risikabel sport I et brev til Veolia, Statens veivesen, fylkesråd for samferdsel May Valle og fylkesråd for næring og regional utvikling Arve Knutsen tar han opp problemene det medfører for blant andre Marine Harvest når ruta for Møysalen legges om.
"Å legge om Møysalens rute uten å ta hensyn til dette er en risikabel sport. Hvis vi skal ha denne type bedrifter er vi helt avhengig av forståelse og fleksibilitet.
Kan ikke leve med Det er slike bedrifter som legger grunnlaget for bosetting og vekst i vår region og da kan vi ikke leve med slike problemer.
Jeg synes det er merkelig at ikke Møysalen ble satt inn i sambandet Flostad Søvik i forbindelse med stegning av fergeleiet i Sandnessjøen.
Så kunne Alsten og Vefsna ta resten av anløpene", skriver Arnt Frode Jensen.
Må dele ansvaret Ordføreren syns det er leit at det er næringslivet i Herøy som blir skadelidende fordi Veolia og Statens veivesen ikke klarer å planlegge godt nok.
Ansvaret for dette må Veolia og Statens vegvesen dele.
Dette er med på å skape et negativt inntrykk av Herøy som næringskommune noe vi ikke kan akseptere.
Blir ytterligere kritisk I tillegg ser vi at gjenstående trafikk på sambandet Søvik Flostad bare øker og vi begynner nå å nærme oss 1000 gjenstående pbe bare hittil i år og ennå har ikke sommertrafikken satt inn", skriver ordfører Arnt Frode Jensen videre å brevet som ble sendt i går onsdag.
Situasjonen blir ytterligere kritisk med tanke på at støping ved den nye kassefabrikken på Hestøya starter kommende uke.
Det vil bety store problemer med å få betongbilene med fersk betong ut til Herøy.
Må ta affære "Dette regner jeg med at Veolia ordner sammen med byggherre.
Når det gjelder avvikling av næringstransport og kompensasjon for tidligere rutetur fra Bjørn kl 23.10 ber jeg om at Veolia og Statens vegvesen sammen løser dette.
Hvis ikke dere finner løsninger ber jeg at fergesambandets eier samferdselsråd May Valle tar affære", avslutter ordfører Jensen sitt brev til Veolia, Statens veivesen, fylkesråd for samferdsel May Valle og fylkesråd for næring og regional utvikling Arve Knutsen
Ellers får ikke bedriften ut dagens produksjon av laks.
Risikabel sport I et brev til Veolia, Statens veivesen, fylkesråd for samferdsel May Valle og fylkesråd for næring og regional utvikling Arve Knutsen tar han opp problemene det medfører for blant andre Marine Harvest når ruta for Møysalen legges om.
"Å legge om Møysalens rute uten å ta hensyn til dette er en risikabel sport. Hvis vi skal ha denne type bedrifter er vi helt avhengig av forståelse og fleksibilitet.
Kan ikke leve med Det er slike bedrifter som legger grunnlaget for bosetting og vekst i vår region og da kan vi ikke leve med slike problemer.
Jeg synes det er merkelig at ikke Møysalen ble satt inn i sambandet Flostad Søvik i forbindelse med stegning av fergeleiet i Sandnessjøen.
Så kunne Alsten og Vefsna ta resten av anløpene", skriver Arnt Frode Jensen.
Må dele ansvaret Ordføreren syns det er leit at det er næringslivet i Herøy som blir skadelidende fordi Veolia og Statens veivesen ikke klarer å planlegge godt nok.
Ansvaret for dette må Veolia og Statens vegvesen dele.
Dette er med på å skape et negativt inntrykk av Herøy som næringskommune noe vi ikke kan akseptere.
Blir ytterligere kritisk I tillegg ser vi at gjenstående trafikk på sambandet Søvik Flostad bare øker og vi begynner nå å nærme oss 1000 gjenstående pbe bare hittil i år og ennå har ikke sommertrafikken satt inn", skriver ordfører Arnt Frode Jensen videre å brevet som ble sendt i går onsdag.
Situasjonen blir ytterligere kritisk med tanke på at støping ved den nye kassefabrikken på Hestøya starter kommende uke.
Det vil bety store problemer med å få betongbilene med fersk betong ut til Herøy.
Må ta affære "Dette regner jeg med at Veolia ordner sammen med byggherre.
Når det gjelder avvikling av næringstransport og kompensasjon for tidligere rutetur fra Bjørn kl 23.10 ber jeg om at Veolia og Statens vegvesen sammen løser dette.
Hvis ikke dere finner løsninger ber jeg at fergesambandets eier samferdselsråd May Valle tar affære", avslutter ordfører Jensen sitt brev til Veolia, Statens veivesen, fylkesråd for samferdsel May Valle og fylkesråd for næring og regional utvikling Arve Knutsen