Sak 112/08: Budsjett 2009/ Økonomiplan 2009 - 2012
1. Inntektsskatten skrives ut etter de maksimalsatser som Stortinget måtte bestemme.
2. Skattesatsen for eiendomsskatt settes til 4 promille for 2009.
3. Priser på kommunale tjenester for 2009 vedtas økt i henhold til vedlagte dokument.
4. Herøy kommunes budsjett for 2009 vedtas i henhold til vedlagte dokument med følgende rammer:
| Inntekter | Utgifter | Netto |
Finansforvaltning | -88130 | 14119 | -74011 |
Folkevalgte styringsorgan | 0 | 1527 | 1527 |
Administrasjonsenheten | -10046 | 24251 | 14205 |
Herøy sentralskole | -1076 | 16951 | 15875 |
Herøy barnehage | -4083 | 5885 | 1802 |
Kulturskolen i Herøy | -127 | 910 | 783 |
Herøy sosialkontor | -105 | 958 | 853 |
Barnevernstjenesten i Herøy | -40 | 3277 | 3237 |
Herøy sykehjem | -2628 | 15932 | 13304 |
Herøy helsesenter | -1601 | 6446 | 4845 |
Hjemmetjenesten i Herøy | -1911 | 14334 | 12423 |
Teknisk enhet | -14984 | 20141 | 5157 |
| -124731 | 124731 | |
5. Herøy kommunes budsjett for 2009 vedtas i henhold til vedlagte dokument med en investeringsramme på kr. 3 mill. Lånerammen settes til kr. 3 mill.. Lånet gis løpetid i samsvar med kommunelovens bestemmelser i § 50. Rådmannen gis fullmakt til å godkjenne lånevilkår innenfor nevnte låneramme.
6. Herøy kommunes økonomiplan for 2009-2012 vedtas i henhold til vedlagte dokument med følgende rammer
Beskrivelse | B 2008 | B 2009 | B 2010 | B 2011 | B 2012 |
Herøy kommune i Nordland |
Sum inntekter | -120 621 | -124 731 | -124 686 | -123 993 | -123 462 |
Sum utgifter | 120 621 | 124 731 | 124 686 | 123 993 | 123 462 |
Netto utgift | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Finansforvaltning |
Sum inntekter | -84 008 | -88 130 | -88 105 | -87 605 | -87 105 |
Sum utgifter | 11 971 | 14 119 | 14 281 | 14 311 | 14 302 |
Netto utgift | -72 037 | -74 011 | -73 824 | -73 294 | -72 803 |
Folkevalgte styringsorgan |
Sum inntekter | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum utgifter | 1 585 | 1 527 | 1 712 | 1 627 | 1 593 |
Netto utgift | 1 585 | 1 527 | 1 712 | 1 627 | 1 593 |
Administrasjonsenheten |
Sum inntekter | -8 206 | -10 046 | -10 082 | -9 889 | -9 858 |
Sum utgifter | 18 481 | 24 251 | 24 571 | 24 131 | 23 914 |
Netto utgift | 10 275 | 14 205 | 14 489 | 14 242 | 14 056 |
Herøy sentralskole |
Sum inntekter | -1 002 | -1 076 | -1 076 | -1 076 | -1 076 |
Sum utgifter | 15 421 | 16 951 | 16 262 | 16 064 | 15 794 |
Netto utgift | 14 418 | 15 875 | 15 187 | 14 988 | 14 718 |
Herøy barnehage |
Sum inntekter | -2 223 | -4 083 | -4 083 | -4 083 | -4 083 |
Sum utgifter | 3 265 | 5 885 | 5 883 | 5 883 | 5 883 |
Netto utgift | 1 042 | 1 802 | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Kulturskolen i Herøy |
Sum inntekter | -120 | -127 | -127 | -127 | -127 |
Sum utgifter | 822 | 910 | 910 | 910 | 910 |
Netto utgift | 702 | 783 | 783 | 783 | 783 |
Herøy sosialkontor |
Sum inntekter | -105 | -105 | -105 | -105 | -105 |
Sum utgifter | 1 184 | 958 | 1 009 | 1 009 | 1 009 |
Netto utgift | 1 079 | 853 | 904 | 904 | 904 |
Barnevernstjenesten i Herøy |
Sum inntekter | -198 | -40 | -40 | -40 | -40 |
Sum utgifter | 3 152 | 3 277 | 3 277 | 3 277 | 3 277 |
Netto utgift | 2 954 | 3 237 | 3 237 | 3 237 | 3 237 |
Herøy sykehjem |
Sum inntekter | -2 257 | -2 628 | -2 628 | -2 628 | -2 628 |
Sum utgifter | 17 126 | 15 932 | 15 890 | 15 890 | 15 890 |
Netto utgift | 14 868 | 13 304 | 13 262 | 13 262 | 13 262 |
Herøy Helsesenter |
Sum inntekter | -2 778 | -1 601 | -1 545 | -1 545 | -1 545 |
Sum utgifter | 7 103 | 6 446 | 6 446 | 6 446 | 6 446 |
Netto utgift | 4 325 | 4 845 | 4 901 | 4 901 | 4 901 |
Hjemmetjenesten i Herøy |
Sum inntekter | -2 411 | -1 911 | -1 911 | -1 911 | -1 911 |
Sum utgifter | 11 470 | 14 334 | 14 304 | 14 304 | 14 304 |
Netto utgift | 9 058 | 12 423 | 12 393 | 12 393 | 12 393 |
Teknisk enhet |
Sum inntekter | -15 162 | -14 984 | -14 984 | -14 984 | -14 984 |
Sum utgifter | 20 356 | 20 141 | 20 141 | 20 141 | 20 141 |
Netto utgift | 5 194 | 5 157 | 5 157 | 5 157 | 5 157 |
7. Herøy kommunes økonomiplan for 2009-2012 vedtas i henhold til vedlagte dokument med følgende investeringsrammer:
| 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Sum investeringer | 3 000 | 0 | 0 | 0 |
Sum fond | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum bruk av driftsmidler | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum lån | -3 000 | 0 | 0 | 0 |
Sum tilskudd | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum annet | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sum renter | 135 | 178 | 169 | 159 |
Sum avdrag | 0 | 118 | 157 | 157 |
Netto finansiering | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. Kommunen startet en omstillingsprosess i 2008 som videreføres i 2009-10. Dette betyr en betydelig omstilling av tjenesteproduksjonen og organisasjonen.
Kommunestyret forutsetter at den påbegynte prosessen mellom administrasjonen og de ansattes organisasjoner videreføres i.h.t. vedtatte retningslinjer for nedbemanning og med en målsetting om minst mulig skadevirkninger for de ansatte og brukerne av tjenestene.
(Se mer fullstendig omtale i formannskapets innstilling til kommunestyrets møde 16. desember)
____________________________________________
Sak 113/08: Kommuneplan - næring
Saka ble utsatt
____________________________________________
Sak 114/08: ØKT BOSETTING - BOSETTING AV FLYKTNINGER
1. Herøy komune har som målsetting å motta og bosette flyktminger i kommunen.
2. Rådmannen forbereder sak for poitisk behandling som viser hvordan:
* Boligbehov
* Arbeid
* Øvrige integrertingstiltak kan løses i Herøy kommune.
De økonomiske konsekvensene skal også utredes.
Saksutredning:
Staten ved IMDI (Integrerings- og mangfoldsdirektoratet)har inngått en rammeavtale med KS om mottak av flyktninger i kommunene.
Herøy kommunestyre har i sak 22/08 Kommuneplan 2008 -2020 vedtatt følgende hovedsatsingsområd
- Næringsutvikling
- Økt bosetting
Når så næringslivet i Herøy har behov for arbeidskraft, og folketallsutviklingen i Herøy viser en negativ utvikling, kan det å motta og bosette flyktninger være
verdt å utrede nærmere.
(Se mer utfyllende omtale i innstilling til kommunestyrets møte 16. desember)
_____________________________________________
Sak 115/08: Kommunedelplan for økt bosetting. Hovedmål og delmål.
Saka ble utsatt.
_____________________________________________
Sak 116/08: Innkjøpsordning i Herøy kommune
- Herøy kommune slutter seg til Nordland Fylkeskommunes innkjøpsavtaler (fylkesavtalen) fra 01.01.2009.
- Ordningen evalueres pr. 31.12.2011
(Se mer utfyllende omtale i innstillingen til kommunesrtes møte 16. desember)
_____________________________________________
Sak 117/08: Etablering av boligselskap
Herøy kommune går inn for å etablere Herøy Boligselskap AS (SUS)
Av kommunens boligmasse legges følgende eiendommer inn som grunnkapital i selskapet:
- G.nr.5 b.nr.453 "Lunden"
- G.nr.5 b.nr.273 "Svingen 1-4"
- G.nr.5 b.nr.343 "Valsåsen 1-2"
- G.nr.4 b.nr.4 b.nr.1 f.nr.73 "Askmyra 8 og 10"
Rådmannen gis mandat til å gjennomføre verditaksering av eiendommene samt utarbeide vedtekter og stiftelsesdokumenter for selskapet.
Endelige planer for selskapet fremmes som egen sak.
(Se mer utfyllende omtale i innstillingen til kommunesrtes møte 16. desember)
_______________________________________________
Sak 118/08: Budsjettering av interkommunale ordninger
- Herøy kommune kan ikke godkjenne Ytre Helgeland kommunerevisjons budsjett for 2009 og ber styret å utarbeide et nytt budsjett med nullvekst fra 2008 til 2009.
- Herøy kommune kan ikke godta at styrene for de interkommunale ordningene vedtar budsjetter som ligger utenfor de generelle rammene som ar lagt i eierkommunene. For å unngå dette, gjennomføres en årlig budsjettkonferanse (innen utgangen av juni) mellom politisk og administrativ ledelse i kommunene og daglig leder og styreleder i de interkommunale ordningene som fastlegger rammene for neste budsjettår for de interkommunale ordningene.
- Ønsker styrene for de interkommunale ordningene å fremme forslag som har budsjettmessige konsekvenser utover gitte rammer, må forslagene godkjennes av alle eierkommunene før det sluttbehandles i styret og legges til grunn for budsjettet.
Bakgrunn:
I en stadig strammere økonomisk situasjon må kommunene stadig vurdere nedskjæringstiltak for å få budsjettet i balanse.
Kommunene deltar mer og mer i interkommunale samarbeidsløsninger. Disse konstellasjonene eks. PPT, RKK, Ytre Helgeland kommunerevisjon, Helgeland Regionråd, SEKON o.s.v. har sine egne styrer med liten eller ingen kontakt med det enkelte kommunestyre. De lever derfor for mye utenom den kommunale hverdagen og vedtar sine egne budsjetter ut fra egne ønsker/behov. Som oftest forholder de seg til normal prisstigning men de hender de vedtar betydelige aktivitetsøkninger uten at dette er behandlet av eierkommunene.
Dette blir en uholdbar situasjon. Mens kommunene må skjære ned på egne aktiviteter, får vi en jevn vekst i de interkommunale ordningene. Ved stadig større deltakelse i interkommunale ordninger må egne aktiviteter stadig strammes mer til.
_________________________________________
Sak 119/08: Nye lokaler for Tenna barnehage
- godkjenning av tilleggsavtale
- Herøy formannskap godkjenner tilleggsavtale av 06.11.08 mellom Herøy eiendom finans AS og Herøy kommune for utførelse av tilleggsoppgaver og innkjøp av utstyr.
- Så snart det er tilgang på fondsmidler og eventuelt tilskudd til ombyggingen innløses denne avtalen.
Saksutredning:
Ved behandlingen av budsjettreguleringen pr. 31.08.08 i kommunestyret 23.10.08 ble det orientert om tilleggsarbeider i de nye lokalene for Tenna barnehage.
I den opprinnelige avtalen som ble behandlet i kommunestyret 24.06.08 ble det lagt til grunn en ombygging av Herøy motell til barnehageformål der uberørte bygningsdeler innvendig ikke skulle oppusses da tilstanden ble vurdert som tilfredsstillende.
Etter kommunestyrets godkjenning av avtalen ble det nedsatt en utvidet byggekomite av ansatte/foreldre.
Disse satte fram et ønske om følgende tilleggsarbeider og innkjøp av utstyr som manglet eller som var i en slik forfatning i Tenna barnehage at det ikke kunne flyttes i ny barnehage:
- Fingarderobeutstyr, knaggrekker for grovgarderobe, frittstående stellebord, personalgarderobeskap, legging av 145 m2 nytt golvbelegg, ny kjøkkeninnredning med hvitevarer. Totalt kr. 329151 inkl. mva i henhold til tilbud av 02.09.08 (vedlagt)
- Maling av vegger som ikke var berørt av ombygging, totalt 247 m2. Pris i henhold til tilbud av 09.09.08 (vedlagt) kr. 72706 inkl. mva.
- Maling av panel himling. Pris kr. 58266 inkl. mva i.h.t. tilbud av 30.09.08.
Jeg deler byggekomiteen ønske om å gjøre dette arbeidet før vi flyttet inn i stedet for å ta det ved en senere anledning. Utstyr til garderober og kjøkken måtte vi kjøpe uansett løsning p.g.a. lovkrav.
Siden vi ikke har tilgjengelige investeringsmidler tilbydde huseier å finansiere dette over en tilleggsavtale over to år slik at vi kunne finansiere dette over avsatte driftsfond.
Vi søker nå om tilskudd til ombyggingen . I tilfelle innvilgelse vil dette sammen med driftsfond gå til innfrielse/innløsing av denne avtalen.
Forslag til tilleggsavtale for å finansiere tilleggsarbeidene følger som vedlegg.
I kommunestyret den 23.10.08 ble det stilt spørsmål om den opprinnelige leieavtalen og tolkningen av avtalen om overtakelse av bygningen; om dette kun var barnehagedelen eller hele bygningen.
Jeg har bedt utleier om å komme med en presisering av dette. Dette følger som vedlegg. Som det framgår av dette overtar vi hele eiendommen gnr.5 og bnr 394 med påstående bygning slik vi orienterte om i kommunestyret.
__________________________________________
Sak 120/08: Pensjonspremie
Herøy kommune endrer praktisering av regnskapsprinsipp fra paragraf 13 4 C
til 13 - 4 D, jfr. Forskrift om årsregnskap og årsmelding av 15/12- 2000. Endringen skjer fra og med 1/1-2009.
Saksbehandler: Økonomisjef Frank Pedersen.
Bakgrunn:
Pensjonspremien blir regnet ut av KLP og SPK hvert år for å sikre innbetalinger som er store nok til å sikre framtidige pensjonsforpliktelser i samsvar med lov og tariffavtaler for sykepleiere, lærere og for andre kommunalt ansatte. Fram til og med regnskapsåret 2001 ble denne betalte pensjonspremien fratrukket arbeidstakerandel på 2 % ført som pensjonskostnad direkte i rekneskapen.
Årlige rentekostnader på pensjonsforpliktelsene, avkasting på plasserte pensjonsmidlar og overskudd i pensjonsselskapa er viktige element i utregning av premien. Høyt rentenivå og sviktende avkasting i finansmarkedene kombinert med et dyrt lønsoppgjer gjorde at pensjonspremien ble svært høy i 2002. Det ble derfor innført en ordning der pensjonskostnaden i regnskapet skulle fastsettes ut fra langsiktige forutsetninger om rente og avkasting slik at årlege svingingar ikke skulle påverke årsrekneskapen i same grad.
§ 13 i Forskrift om årsregnskap og årsmelding omfatter rekneskapsføring av pensjon. I § 13-4 A og B står det at dersom pensjonspremien er større eller mindre enn pensjonskostnaden skal differansen (premieavviket) førest som inntekt eller kostnad og balanseføres mot kortsiktig fordring eller gjeld.
§ 13-4 C seier at premieavviket det enkelte året skal førest til inntekt eller utgift året etterpå.
§ 13-4 D seier at kommunen kan bestemme at inntektsføring eller utgiftsføring etter bokstav C skal fordeles med 1/15 pr. år til opprinnelig avvik er eliminert.
Herøy kommune har fram til nå benyttet seg av paragraf 13 -4 C, dvs. premieavviket skal føres året etter det enkelte regnskapssår.
Saken legges fram p.g.a. at en vurderer endring av praktisering av prinsipp fra paragraf 13 -4 C til 13 -4
____________________________________________
Sak 121/08: Møteplan
1) Forslag til møteplan for 2009 tiltres.
2) Ordfører/leder av utvalg gis fullmakt til å fastsette møtetidspunkt.
____________________________________________
Sak 122: Søknad om støtte til drift - SMISO
Saka ble utsatt
______________________________________________
Sak 123/08: Rullering av kommunedelplan 2006 - 2009
Fysisk aktivitet og naturopplevelse
Herøy kommune vedtar rulleringen av anleggsdelen i kommunedelplan for
"Fysisk aktivitet og naturopplevelser" 2006 - 2009
Bakgrunn:
Herøy kommune vedtok i formannskapet den 12.12. 2005, sak 155/05 kommunedelplan for Fysisk aktivitet og naturopplevelser for 2006 2009
En slik plan skal rulleres hvert år og revideres hvert fjerde år.
I veileder v-0798 "Kommunal planlegging for idrett og fysisk aktivitet" defineres begrepet rullering på følgende måte:
"Med rullering menes mindre vesentlige endringer av handlingsprogrammet. Så lenge rulleringen kun medfører endringer på prioriteringslisten av allerede oppsatte anlegg (og ikke vesentlige endringer for øvrig) aksepterer departementet at den politiske behandles i et underutvalg.
"Med revidering menes en fullstendig saksbehandling etter plan- og bygningslovens § 20-5, med sluttbehandling i kommunestyret. Vesentlige endringer av planen skal behandles på samme måte som revidering av planen (f.eks. at helt nye større anlegg, eller mindre anlegg som ikke er i samsvar med planens målsettinger, tas inn)".
Idrettsråd og andre involverte parter i kommunen bør få handlingsprogrammet til uttalelse i alle tilfelle.
Det er et krav fra Fylkeskommunen at ordinære anlegg og ordinære nærmiljøanlegg kostnadsberegnet til over kr.80.000,- skal være med i planen, og at nye anlegg av denne type bare kan tas inn i planen ved revisjon hvert fjerde år, eller ved fullstendig revidering av planen.
Bare prioriteringslistene for ordinære anlegg, ordinære nærmiljøanlegg og mindre kostnadskrevende nærmiljøanlegg er med i denne sak. Ikke selve tekstdelen i planen.
Saksutredning:
I veileder om bestemmelser "Om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet 2007" står det at ordinære anlegg skal være med i kommunedelplan for idrett og fysisk aktivitet.
Om nærmiljøanlegg står det at anlegg med en kostnadsramme over kr. 80.000,- skal være med i planen.
Mindre kostnadskrevende anlegg (under 80.000,-) må ikke stå i planen. Men saksbehandler velger å ta disse med allikevel.
Med bakgrunn i dette har saksbehandler valgt å sette opp et eget oppsett for mindre kostnadskrevende nærmiljøanlegg.
Når det gjelder nye ordinære anlegg og nærmiljøanlegg kostnadsberegnet til over
kr. 80.000,-, skal de som det står ovenfor bare tas inn i planen ved revidering, d.v.s. i plan som skal revideres og gjelde fra 2010, eller ved fullstendig revisjon av planen.
I planen for 2008 ble følgende tiltak fullført:
- Herøy kunstgressbane
Vurdering:
Da det i økonomiplan for 2008 2011 ikke er avsatt kommunale midler til slike anlegg,
anbefaler saksbehandler at rulleringen av anleggsdelen i kommunedelplan for "Fysisk aktivitet og naturopplevelser" godkjennes slik den foreligger.
______________________________________________
Sak 124/08: Godkjenning av nye lokaler -
Tenna "nye" barnehage
De nye lokalene til Herøy barnehage godkjennes i henhold til kravene i barnehageloven. Både inne- og utearealene er vurdert i henhold til plan- og bygningsloven, arbeidsmiljøloven og forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager og næringsmiddellovgivningen. Barnehagen godkjennes for inntil 42 plassekvivalenter for aldersgruppen 0 5 år. Barnehagen godkjennes for full åpningstid slik den er vedtatt i vedtektene.
Saksutredning:
Jamfør kommunestyrets vedtak i sak 32/08 om etablering av nye, midlertidige lokaler for Tenna barnehage i tidligere Herøy motell, søkes det herved om godkjenning av den nye barnehagen i henhold til barnehageloven.
I henhold til § 10 i Barnehageloven er det kommunen som avgjør søknad om godkjenning etter en vurdering av følgende:
- Barnehagens egnethet i forhold til formål og innhold
- Antall barn barnehagen godkjennes for
- Vilkår når det gjelder barnas alder
- Oppholdstid i barnehagen
I tillegg må barnehagens bemanningsplan og vedtekter godkjennes.
Bemanningsplan
Bemanningen i en barnehage styres av §§ 17 og 18 i Barnehageloven og §§ 1 og 2 i Forskrift om pedagogisk bemanning.
Det skal minimum være én pedagog per 18 barn når barna er over tre år og én pedagog per 9 barn når barna er under tre år. Styrers administrasjonstid kommer i tillegg til normen om pedagogisk bemanning.
Dette gir at Herøy barnehage i dag har en pedagogisk bemanning som kan ivaretar 20,7 plasser. Barnehagen har per i dag 20,6 plasser.
Ut over dette sier barnehageloven at bemanningen må være tilstrekkelig til at personalet kan drive en tilfredsstillende pedagogisk virksomhet.
Herøy barnehage har i dag en assistentbemanning på 2,35 stillinger. Det er vanlig å ta utgangspunkt i den gamle bemanningsnormen i barnehagen, der en avdeling med 18 barn var bemannet med én pedagog og to assistenter. Dette gir at Herøy barnehage i dag har en assistentbemanning som kan ivareta omkring 26 plasser.
Dersom barnetallet skal økes må bemanningsplanen for barnehagen endres.
Vedtekter
Herøy barnehage følger kommunens politisk vedtatte vedtekter. Disse styrer blant annet barnehagens åpningstid og arealutnyttelse.
Barnehagens åpningstid er i dag ifølge vedtektene fra kl. 07.00 16.15, men har etter forespørsel fra næringslivet blitt utvidet med en halv time. Dagens åpningstid er fra kl. 06.45 16.30. Dette er ikke innarbeidet i vedtektene enda.
Ut fra saksbehandlers vurdering er det nye bygget godt egnet til barnehagedrift, og mener at det derfor ikke finnes noe grunnlag for å sette begrensninger når det gjelder egnethet for aldersgrupper eller åpningstid.
I henhold til vedtektene har de kommunale barnehagene i Herøy en arealutnyttelse på 4m
2 for barn over tre år og om lag 1/3 mer for barn under tre år. I praksis Herøy kommune en praksis for å telle barn under tre år med en faktor på 1,5. Vi opererer med begrepet plassekvivalenter der barn under tre år telle som mer enn et barn, og tar utgangspunkt i dette tallet ved en vurdering av om barnehagen oppfyller normen til leke- og oppholdsareal.
Vurdering:
Ut fra de begrensninger som ligger i at bygget i utgangspunktet ikke var bygget for barnehagedrift, mener saksbehandler at den ombygde delen av tidligere "Herøy motell" i dag fremstår som et velegnet og tidsmessig bygg for barnehagedrift. Det har romslige arealer og en betydelig utvidelse av leke- og oppholdsareal som gir muligheten for utvidelse av antall barn dersom behovet for barnehageplasser i kommunen skulle øke.
________________________________________
Sak 125/08: Opptrappingsplan for psykisk helse 2008 -
øremerket tilskudd til kommunene
De overførte midler fra 2007 til 2008 vedtas brukt på følgende måte :
- Økt støttekontakttilbud til unge og voksne kr 65.000,-
- Dagsenter eldre har økt åpningstiden med en dag kr 76.000,-
- Kompetanseheving psykisk helse for barn kr 40.000,-
- Videreutdanning psykisk helse kr 20.000,-
- Bistand /Oppfølging arbeid ungdom kr 40.000,-
- Tilsetting av psykisk helsearbeider for barn og unge kr 20.000,-
Totalt
kr 261.000
Bakgrunn:
Helsedirektoratet stiller vilkår for utbetaling av statlige øremerkede tilskudd, og et av vilkårene er at det skal foreligge politisk vedtak om bruken av overførte midler fra 2007 til 2008.
Saksutredning:
Kommunen rapporterte i vår om bruken av øremerkede tilskudd for 2007. Det viste seg da at enkelte planlagte tiltak ikke var gjennomført og det var nødvendig å overføre de ubrukte midler på kr 261.000 fra 2007 til 2008.
Årsaken til at tiltakene ikke var gjennomført var blant annet at videreutdanningen innen psykisk helse ikke avsluttet før våren 2008. Tilsetting av psykisk helsearbeider for barn og unge var planlagt tilsatt i 2007, men ble ikke tilsatt før høsten 2008.
Ettersom vi ikke har politisk vedtak på hva de overførte midlene på kr 261.000 skal brukes til blir disse holdt igjen av Fylkesmannen.