Svært mange møtte på Herøy Brygga da gudmor Vilde Paulsen lørdag høytidelig døpte den nye brønnbåten "Novatrans" til Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen. Og det ble en verdig seremoni som markerte at "verdens mest moderne brønnbåt" er kommet heim. Etterpå fikk alle komme ombord.
Det var trangt på kaia på Herøy Brygge lørdag, for det er sjelden kost at en 62 meter lang og splitter ny brønnbåt - heimehørende i Herøy - blir døpt.
Ikke forventet Det fuktige været hadde tydeligvis ikke skremt herøyfjerdingene til å holde seg heime.
Som en av de to rederne, Arnt Erling Paulsen, sa: Frammøtet overskrider alt vi hadde forventet.
Da hadde vi komme til den høytidelige delen og Herøy Musikkorps hadde spilt to feiende låter for å sette oss i den rette stemningen.
Enestående båt Og det var en stolt Arnt Erling Paulsen som fortalte kort om båtens fortreffelighet, før han ga ordet til administrerende direktør ved båtbyggeriet Aas Mekaniske på Vestnes - Halvard Aas.
Aas trakk fram det som kanskje gjør båten så enestående i sitt slag, nemlig at den er spesielt godt utrustet for å handtere lakselus-problematikken.
"Novatrans" kan avluse fisken om bord og ta vare på lusa som altså ikke blir kjørt på sjøen igjen.
- Jeg håper den blir til gagn for sine eiere og gjør jobben sin godt, sa Halvard Aas blant annet.
Smalt i skroget Før han overlot til gudmor Vilde Paulsen å si de bevingede ord og deretter kunne slippe sjampagneflasken mot skroget.
Til stor applaus fra de frammøtte. Og dermed var det gjort og alle ble invitert ombord i båten for å ta en titt.
Og det falt mange imponerende utsagn ombord, for ikke bare er det stort og nytt, men båten er proppet full med teknologi.
Bekjemmelig Her fikk vi gå inn i alle lugarene som er stilrent innredet og alle har sin egen dusj og toalett.
Trådløst nettverk er en selvfølgelighet ombord, og en hyggelig avkobling i frie stunder.
Norsk Fisketransport Novatrans AS fusjonerte som tidligere omtalt med Norsk Fisketransport AS med blant andre Børge Lorentzen fra Dønna.
Men "Novatrans" var bestilt før denne fusjonen og var en utvidelse som rederne Jonny Hansen og Arnt Erling Paulsen ville gjort uansett.
Mange gjester Etter omvisningen ble det servert en enkel lunsj ombord i nybåten, før det på kvelden var festmiddag med inviterte gjester.
Blant disse var representanter for alle selskapets kunder og ikke minst Aas Mekaniske Verksted som har levert nybygget.
Hvordan det hele begynte Her holdt rederne Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen en orientert hvor de tok sine gjester med på en historisk gjennomgang av hvordan de begynte i bransjen i 1988 og fram til i dag.
Og de to har enda en liknende båt under bygging, nemlig "Viknatrans", som ankommer Herøy til høsten.
Mens "Novatrans" har Nova Sea i Lovund som hovedoppdragsgiver, skal "Viknatrans" transportere levende fisk i Tøndelag.
Ikke forventet Det fuktige været hadde tydeligvis ikke skremt herøyfjerdingene til å holde seg heime.
Som en av de to rederne, Arnt Erling Paulsen, sa: Frammøtet overskrider alt vi hadde forventet.
Da hadde vi komme til den høytidelige delen og Herøy Musikkorps hadde spilt to feiende låter for å sette oss i den rette stemningen.
Enestående båt Og det var en stolt Arnt Erling Paulsen som fortalte kort om båtens fortreffelighet, før han ga ordet til administrerende direktør ved båtbyggeriet Aas Mekaniske på Vestnes - Halvard Aas.
Aas trakk fram det som kanskje gjør båten så enestående i sitt slag, nemlig at den er spesielt godt utrustet for å handtere lakselus-problematikken.
"Novatrans" kan avluse fisken om bord og ta vare på lusa som altså ikke blir kjørt på sjøen igjen.
- Jeg håper den blir til gagn for sine eiere og gjør jobben sin godt, sa Halvard Aas blant annet.
Smalt i skroget Før han overlot til gudmor Vilde Paulsen å si de bevingede ord og deretter kunne slippe sjampagneflasken mot skroget.
Til stor applaus fra de frammøtte. Og dermed var det gjort og alle ble invitert ombord i båten for å ta en titt.
Og det falt mange imponerende utsagn ombord, for ikke bare er det stort og nytt, men båten er proppet full med teknologi.
Bekjemmelig Her fikk vi gå inn i alle lugarene som er stilrent innredet og alle har sin egen dusj og toalett.
Trådløst nettverk er en selvfølgelighet ombord, og en hyggelig avkobling i frie stunder.
Norsk Fisketransport Novatrans AS fusjonerte som tidligere omtalt med Norsk Fisketransport AS med blant andre Børge Lorentzen fra Dønna.
Men "Novatrans" var bestilt før denne fusjonen og var en utvidelse som rederne Jonny Hansen og Arnt Erling Paulsen ville gjort uansett.
Mange gjester Etter omvisningen ble det servert en enkel lunsj ombord i nybåten, før det på kvelden var festmiddag med inviterte gjester.
Blant disse var representanter for alle selskapets kunder og ikke minst Aas Mekaniske Verksted som har levert nybygget.
Hvordan det hele begynte Her holdt rederne Arnt Erling Paulsen og Jonny Hansen en orientert hvor de tok sine gjester med på en historisk gjennomgang av hvordan de begynte i bransjen i 1988 og fram til i dag.
Og de to har enda en liknende båt under bygging, nemlig "Viknatrans", som ankommer Herøy til høsten.
Mens "Novatrans" har Nova Sea i Lovund som hovedoppdragsgiver, skal "Viknatrans" transportere levende fisk i Tøndelag.