Nordland fylkeskommune kunngjorde i ei pressemelding tirsdag ettermiddag at det ikke blir endringer i rutetilbudet i Herøysambandet fra 1. juni, slik som tidligere varslet. Samtidig opplyses det om at det nå blir prioritet for reisende fra Austbø på alle avganger.
- Det har vært en lengre dialog med Herøy og Alstahaug kommune om mulige justeringer i fergeruten Søvik – Austbø – Herøy – Brasøy. Endringene skulle etter planen innføres 1. juni.
- Etter ønske fra Herøy kommune primært, videreføres rutene som i dag, står det å lese i pressemeldingen fra Nordland fylkeskommune.
- Og vi legger opp til fortrinnsrett for reisende fra Austbø på alle avganger, understreker faggruppeleder for rutetilbud og drift, Jens Morten Nystad, i pressemeldingen.
Stiller spørsmål med dømmekraften til fylkeskommunen
Ordfører Elbjørg Larsen opplyser til Herøyfjerdingen at det aldri har vært tema at det skal innføres fortrinnsrett på alle avganger til reisende fra Austbø, og hun stiller spørsmål med dømmekraften til fylkeskommunen.
Larsen sier at det har vært mange gode og konstruktive møter med fylkeskommunen siden hun startet som ordfører, med blant annet et ønske om å få tilbake den poopulære «8-ferga» som bare forsvant med et pennestrøk.
- De siste månedene har man forsøkt å justere rutene innenfor de rammene vi har. Når vi ikke fikk kabalen til å gå opp med ruter i denne «mellomperioden» var det mest hensiktsmessig for blant annet varetransport til Brasøy/Husvær, samt kapasitet på ettermiddag knyttet til slakteriet å videreføre de gamle rutene til vi får nytt anbud 1. januar 2023, opplyser ordfører Elbjørg Larsen til Herøyfjerdingen.
- Den bestemmelsen som kom fra fylket nå med fortrinnsrett for Austbø har overhodet ikke vært tema i møtene med Herøy kommune, og er slett ikke omforent, sier en frustrert ordfører.
Herøyfjerdingen har stilt noen spørsmål til fylkeskommunen i forbindelse med pressemeldingen.
Hva er bakgrunnen for at det nå innføres fortrinnsrett på alle avganger for reisende fra Austbø?
- Planlagte endringer skulle blant annet gi et bedre tilbud til Austbø, og fortrinnsretten er gitt for å sikre at de kommer seg med de avgangene som faktisk anløper stedet. Selv om antall reisende til og fra Austbø er relativt sett beskjedent, vil det selvsagt kunne resultere i noen gjenstående biler fra Herøy. Men anløpsfrekvensen er betydelig høyere på Herøy, og ulempen anses dermed som mindre, skriver faggruppeleder for rutetilbud og drift, Jens Morten Nystad.
Gjelder prioriteten både når man reiser til og fra Austbø eller er det bare ved avreise, og hvordan skal dette håndteres av fergemannskapene?
- Reisende fra Austbø må melde behov til fartøyet i forkant av avreise, skriver Nystad
Lang prosess med mange involverte
Ordfører Elbjørg Larsen er opptatt av å få fram at arbeidet med nytt ruteforslag ikke er et soloarbeid fra ordfører. Hun presiserer at hun stort sett har hatt med seg folk fra posisjon og opposisjon hele veien i kommunikasjonen med fylkeskommunen. I noen av møtene har også Mowi vært med.
Den 15. februar vedtok Herøy formannskap et høringssvar til Nordland fylkeskommune der de kom med mange gode innspill og argumenter for å få bedre regularitet og kapasitet på fergene og imøtekomme trafikkøkningen som har pågått over flere år. Trykk her for å se behandlingen på Kommune-TV for Herøy kommune.
I kommende formannskapsmøte 8. juni skal saken opp på nytt, og debatten kan dere følge på Kommune-TV.
Reagerer på gratisferger i deler av fergestrekning
- Som ordfører i en stor næringskommune vil jeg hevde at Nordland fylkeskommune ikke kan ha tenkt på konsekvensene det vil være å innføre gratis ferger for deler av en fergestrekning, og samtidig innføre prioritet på ett av anløpene på et allerede sprengt samband.
- I flere sammenhenger har jeg sagt at jeg er helt imot prioriteringen med gratisferger for noen. Dette er konkurransevridende for næringsliv og vil få store konsekvenser for turistsommeren. Enten må alle betale litt, eller så må alle få gratis – samtidig, sier ordfører Larsen.
Herøyfjerdingen har stilt følgende spørsmål til fylkeskommunen:
Har dere gjort en konsekvensanalyse av hvordan gratis ferge og prioritet for Austbø kan slå ut for den store næringstrafikken og øvrige trafikken fra Herøy. I sommermånedene er det jo også svært stor ferietrafikk som ofte fører til sprengt kapasitet.
- Nå er det ennå ikke politisk besluttet at Austbø skal få gratis ferge, selv om alt tyder på at det blir sånn. Ordningen med gratis ferge vil potensielt skape svært store utfordringer for flere samband i Nordland, og vi er veldig spent på hva konsekvensene av dette faktisk viser seg å bli. Vi anser ikke situasjonen i Herøysambandet som mer kritisk enn andre, og har dermed ikke gjort en konkret konsekvensanalyse på akkurat dette, skriver Nystad.
Trykk her for gjeldende fergerute for Herøysambandet