Herøy er kjent for gode matbutikker og sine flotte spesialbutikker i Herøysenteret. I tillegg til herøyfjerdinger og dønnværinger er spesielt hyttefolk og andre tilreisende imponert over at lille Herøy har et så godt utvalg av spesialbutikker.

Kremmarhuset, sportsbutikken og den spesielle blomsterbutikken til Tommy Eide utgjør en samlet enhet som har vært med å trekke mye folk til Herøy.

Økt netthandel
Lena Eide og Kurt Arild Nilsen i Herøy Sport og Fritid sier til Herøyfjerdingen at de det siste året har hatt en svikt i omsetningen på rundt en halv million.

- Mye at dette skyldes den stadig økende netthandelen. Vi kan selvsagt ikke nekte noen å handle på nett, men det er jo viktig at folk tenker seg om før de gjør det. Fortsetter denne trenden blir konsekvensen at vi får et dårligere utvalg, sier Lena og Kurt.

- Kremmarhuset merker også nedgang i omsetningen, sier Mariann Edvarsen.

Spesialbutikk
Tommy Eide i Etcetera merker selvsagt ikke konkurranse fra netthandelen, men for han er det billigsalg av blomster på matvarebutikkene som er hovedproblemet.

- Skal jeg ha et godt utvalg med blomster er det selvsagt viktig at flest mulig handler hos meg også på hverdager, og ikke bare ved spesielle anledninger som bryllup, begravelser og lignende, sier Tommy.

Handle lokalt
Butikkene er nå fyllt opp til randen og bugner med nyheter til både store og små, gammel og ung. De oppfordrer og ønsker selvsagt derfor at så mange som mulig tar turen innom for en trivelig julehandel.

- Dere vil finne et rikt utvalg og fra 10. desember blir det også utvidet åpningstid på kvelden fra kl. 18.00 - 20.00 på alle hverdager (stengt mellom kl. 16.00 - 18.00). Gode butikker er med på å gjøre Herøy mer attraktiv og fører til at fok trives bedre, mener driverne av butikkene i Herøysenteret og ønsker velkommen til en trivelig julehandel.

FAKTA
Netthandelen vokser dobbelt så mye som butikkhandelen
Nettbutikkene i Norge omsatte for 13,5 milliarder kroner i Norge i 2012. Det er en økning på 7 prosent fra 2011. I samme periode økte omsetningen i fysiske butikker med bare 3,4 prosent.

Det viser ferske tall fra Distansehandel Norge og Posten Norge AS. Den kraftige veksten i netthandel fortsetter også i 2013. Bare fra januar til mai i år har netthandelen økt med nesten 9 prosent, og tilsvarende har butikkhandelen økt med bare rett over én prosent i samme periode.

Elektronikk er populært
Data, lyd- og bildeprodukter samt klær er de varegruppene forbrukerne kjøper mest av på nett. Bedrifter som selger data, lyd- og bildeprodukter sto for 30 prosent av omsetningen i netthandelsmarkedet i 2012. Deretter kommer klær, sko og tilbehør med 16 prosent og helse- og velværeprodukter med 9 prosent. Bøker økte med ca 8,5 prosent.