Ordfører Arnt Frode Jensen ber i et brev til samferdselsråd May Valle om at sen ferjeavgang fra Herøy til Søvik iverksettes fra april. Dette som en konsekvens av at fylket foreslår å kutte siste avgang fra Bjørn, noe som rammer Marine Harvest kraftig.
Fylkesrådet foreslår å kutte siste ferjeavgang fra Dønna til Sandnessjøen som et sparetiltak i forbindelse med at den bilførende hurtiggående ferja er vedtatt satt inn igjen på Dønna-sambandet.
Legges i ro tidligere På samme måte som Nordlandsekspressen blir kuttet.
Nå skal også ferja på Dønna-sambandet legges i ro tidligere på kvelden - også det et sparetiltak.
I dag går siste ferje fra Dønna klokka 22.45. I forslaget til fylkeskommunen skal siste ferje gå fra Dønna klokken 22.15.
Kompensasjon Herøy-ordfører Arnt Frode Jensen mener at dette siste kuttet må kompenseres med at senavgang fra Herøy iverksettes allerede fra april i år.
Den sene avgangen fra Herøy til Flostad ligger inne i de rutene som er lagt til grunn for anbudene for ferjerutene som gikk ut nylig. Og skal etter planen iverksettes sommeren 2013.
Fra april Nå ber ordfører Arnt Frode Jensen om at den sene avgangen blir iverksatt fra april i år, for å kompensere for bortfallet av siste avgang fra Dønna.
Denne sene avgangen fra Dønna er i dag siste mulighet for Marine Harvest til å få ut den siste produksjonen ut fra Herøy og på veien til kundene.
I brevet til samferdselråd May Valle skriver ordføreren:
"Hvordan Nordland fylkeskommune løser trafikkavviklingen til/fra Bjørn i Dønna kommune skal jeg som ordfører i Herøy ikke ha noen spesielt syn på. Men når dette får store konsekvenser for den største private bedriften i Herøy reagerer jeg.
Å tidligerelegge fergen fra Bjørn til Sandnessjøen på kveldstid innebærer at Marine Harvest ikke får ut dagens fiskeproduksjon.
Hvis fylkeskommunen likevel ønsker å gjøre dette må det åpnes for en sen avgang fra Flostad til Søvik.
Dette innebærer at ruteføringen som ligger inne i anbudet gjøres gjeldende fra april 2011. Dette vil være den klart beste løsningen både for næringslivet og befolkning for øvrig.
Håper at dette lar seg løse innenfor slike rammer noe som vil bli møtt med tilfredshet fra alle brukere", skriver ordfører Arnt Frode Jensen.
Store konsekvenser Han legger ved et brev fra fabrikksjef Kjell Stokbakken ved Marine Harvest, som blant annet skriver at vedtaket i fylkesrådet om å legge ferja stille en halv time tidligere får store konsekvenser for hjørnesteinsbedriften i Herøy.
"Jeg er overrasket over at denne innstillingen ikke er drøftet med Marine Harvest på forhånd og at de konsekvenser dette medfører for oss ikke er nevnt i vurderinger som ligger til grunn for vedtaket.
Marine Harvest har hatt et godt og fruktbart samarbeid med Herøy kommune i forhold til å klarlegge ønsker og behov knyttet til ruteplaner.
Dette er dessverre ikke tilfelle med Dønna kommune som overhodet ikke har drøftet saken med oss", skriver Stokbakken.
Produserer til klokken 23 Han legger til at dersom innstillingen fra fylkesrådet består vil bedriften miste ytterligere 30 minutter i forhold til siste ferjeavgang fra Dønna.
"Vår fabrikk produserer fra 3. mai 2011 og ut året på to skift fra klokken 06.00 til klokken 23.00 mandag - torsdag og fram til klokken 20 på fredager.
Vi vil produsere opp mot 300 - 330 tonn per dag (tilsvarende 17 - 20 vogntog) på utgående fra fabrikken.
Ofte ser vi at de siste timene er travle i forhold til opplasting og det er ikke uvanlig at tre - fire trailere går ut den siste timen.
Allerede i dag har vi problemer med at siste avgang fra Dønna går for tidlig i forhold til vårt behov. Dette vedtaket vil forverre situasjonen betraktelig og gi oss tap som følge av forsinkelser på transport av våre produkter", skriver Stokbakken videre.
God løsning på Herøy-sambandet Han legger til at det kan synes som om at fylkesrådet ikke har kjent alle konsekvenser av vedtaket og han ber derfor om at rådet på grunnlag av ny informasjon vurderer vedtaket på nytt.
"Et alternativ, som vil være en god løsning sett fra vårt ståsted, kan være at ruteplanen på Herøy-sambandet i anbudsperioden 1. juli 2013 - 30. juni 2021 etableres og settes i drift samtidig som endringen i rutetilbud fra Bjørn gjennomføres", avslutter Kjell Stokbakken.
Legges i ro tidligere På samme måte som Nordlandsekspressen blir kuttet.
Nå skal også ferja på Dønna-sambandet legges i ro tidligere på kvelden - også det et sparetiltak.
I dag går siste ferje fra Dønna klokka 22.45. I forslaget til fylkeskommunen skal siste ferje gå fra Dønna klokken 22.15.
Kompensasjon Herøy-ordfører Arnt Frode Jensen mener at dette siste kuttet må kompenseres med at senavgang fra Herøy iverksettes allerede fra april i år.
Den sene avgangen fra Herøy til Flostad ligger inne i de rutene som er lagt til grunn for anbudene for ferjerutene som gikk ut nylig. Og skal etter planen iverksettes sommeren 2013.
Fra april Nå ber ordfører Arnt Frode Jensen om at den sene avgangen blir iverksatt fra april i år, for å kompensere for bortfallet av siste avgang fra Dønna.
Denne sene avgangen fra Dønna er i dag siste mulighet for Marine Harvest til å få ut den siste produksjonen ut fra Herøy og på veien til kundene.
I brevet til samferdselråd May Valle skriver ordføreren:
"Hvordan Nordland fylkeskommune løser trafikkavviklingen til/fra Bjørn i Dønna kommune skal jeg som ordfører i Herøy ikke ha noen spesielt syn på. Men når dette får store konsekvenser for den største private bedriften i Herøy reagerer jeg.
Å tidligerelegge fergen fra Bjørn til Sandnessjøen på kveldstid innebærer at Marine Harvest ikke får ut dagens fiskeproduksjon.
Hvis fylkeskommunen likevel ønsker å gjøre dette må det åpnes for en sen avgang fra Flostad til Søvik.
Dette innebærer at ruteføringen som ligger inne i anbudet gjøres gjeldende fra april 2011. Dette vil være den klart beste løsningen både for næringslivet og befolkning for øvrig.
Håper at dette lar seg løse innenfor slike rammer noe som vil bli møtt med tilfredshet fra alle brukere", skriver ordfører Arnt Frode Jensen.
Store konsekvenser Han legger ved et brev fra fabrikksjef Kjell Stokbakken ved Marine Harvest, som blant annet skriver at vedtaket i fylkesrådet om å legge ferja stille en halv time tidligere får store konsekvenser for hjørnesteinsbedriften i Herøy.
"Jeg er overrasket over at denne innstillingen ikke er drøftet med Marine Harvest på forhånd og at de konsekvenser dette medfører for oss ikke er nevnt i vurderinger som ligger til grunn for vedtaket.
Marine Harvest har hatt et godt og fruktbart samarbeid med Herøy kommune i forhold til å klarlegge ønsker og behov knyttet til ruteplaner.
Dette er dessverre ikke tilfelle med Dønna kommune som overhodet ikke har drøftet saken med oss", skriver Stokbakken.
Produserer til klokken 23 Han legger til at dersom innstillingen fra fylkesrådet består vil bedriften miste ytterligere 30 minutter i forhold til siste ferjeavgang fra Dønna.
"Vår fabrikk produserer fra 3. mai 2011 og ut året på to skift fra klokken 06.00 til klokken 23.00 mandag - torsdag og fram til klokken 20 på fredager.
Vi vil produsere opp mot 300 - 330 tonn per dag (tilsvarende 17 - 20 vogntog) på utgående fra fabrikken.
Ofte ser vi at de siste timene er travle i forhold til opplasting og det er ikke uvanlig at tre - fire trailere går ut den siste timen.
Allerede i dag har vi problemer med at siste avgang fra Dønna går for tidlig i forhold til vårt behov. Dette vedtaket vil forverre situasjonen betraktelig og gi oss tap som følge av forsinkelser på transport av våre produkter", skriver Stokbakken videre.
God løsning på Herøy-sambandet Han legger til at det kan synes som om at fylkesrådet ikke har kjent alle konsekvenser av vedtaket og han ber derfor om at rådet på grunnlag av ny informasjon vurderer vedtaket på nytt.
"Et alternativ, som vil være en god løsning sett fra vårt ståsted, kan være at ruteplanen på Herøy-sambandet i anbudsperioden 1. juli 2013 - 30. juni 2021 etableres og settes i drift samtidig som endringen i rutetilbud fra Bjørn gjennomføres", avslutter Kjell Stokbakken.