Herøy formannskap har vedtatt at det skal etableres en fast helikopterlandingsplass for medisinsk transport sør for nedlagte Nord-Herøy skole.
Med forbehold om at Luftfartstilsynet/Avinor kan gi forhåndsgodkjennelse på området ønsker Herøy kommune å starte arbeidet med reguleringsplan og legge denne ut på høring. Dette på grunn av både støy ved innflyging og avgang som påvirker tilstøtende arealer og av hensyn til sikkerhetskrav. Vedtaket ble gjort 22. juni i formannskapet.
Kommunen skal ta opp forhandlinger med grunneierne om avståelse av grunn når det (eventuelt) foreligger forhåndsklarering fra Luftfartstilsynet/Avinor.
Kommunen har hatt flere alternative plasseringer av en slik landingsplass. Det gjelder området ved den kommende småbåthavna på Sør-Herøy og på Flostad ved ferjeleiet.
Området sør for den gamle skolen på Nord-Herøy peker seg ut som best fordi dette er et område som er lite utbygd og som i framtiden ikke er avsatt til annet enn landbruk og friluft. Dermed vil inn- og utflyging kunne foregå over stort sett ubebygde områder.
I tillegg ligger dette området nær både helsehus, alderheim og trygdeboliger. Landskapet rundt plassen er lavt uten høye topper og området ligger lett tilgjengelig for etablering av lysmarkering av plassene.
I dag må helikopter med medisinsk transport lande dels ved sentralskolen og dels på et trangt lite jorde like ved alderhjemmet.
SINTEF i Trondheim har uttalt at de vil bruke om lag en måned på å utarbeide en rapport om støyforholdene ved en slik etablering av helikopterlandingsplass. Dette vil kommunen komme tilbake til når en eventuell forhåndsgodkjenning fra Luftfartstilsynet/AVinor foreligger.
Kommunen skal ta opp forhandlinger med grunneierne om avståelse av grunn når det (eventuelt) foreligger forhåndsklarering fra Luftfartstilsynet/Avinor.
Kommunen har hatt flere alternative plasseringer av en slik landingsplass. Det gjelder området ved den kommende småbåthavna på Sør-Herøy og på Flostad ved ferjeleiet.
Området sør for den gamle skolen på Nord-Herøy peker seg ut som best fordi dette er et område som er lite utbygd og som i framtiden ikke er avsatt til annet enn landbruk og friluft. Dermed vil inn- og utflyging kunne foregå over stort sett ubebygde områder.
I tillegg ligger dette området nær både helsehus, alderheim og trygdeboliger. Landskapet rundt plassen er lavt uten høye topper og området ligger lett tilgjengelig for etablering av lysmarkering av plassene.
I dag må helikopter med medisinsk transport lande dels ved sentralskolen og dels på et trangt lite jorde like ved alderhjemmet.
SINTEF i Trondheim har uttalt at de vil bruke om lag en måned på å utarbeide en rapport om støyforholdene ved en slik etablering av helikopterlandingsplass. Dette vil kommunen komme tilbake til når en eventuell forhåndsgodkjenning fra Luftfartstilsynet/AVinor foreligger.