Selskapet har to ansatte som skal bidra til økt rekruttering av arbeidskraft og økt innbyggertall, bedre samferdselstilbud, generere eksterne tilskuddsmidler og legge til rette for bistand til næringslivet.
Dette vurderer vi som særdeles vanskelig å oppnå for HALD IKS. Selskapet har etter vår vurdering valgt å "sette seg i førersetet" på hovedsatsningsområdet som er å legge forhold til rette for bistand til næringslivet.
Dette har gitt partene økt nytteverdi, mens øvrige målsettinger gir både eierkommuner og næringsliv liten nytteverdi.
Vi anbefaler at HALD IKS videreføres som interkommunalt selskap, alternativt fusjonert med annet eksisterende samarbeid innen næringsutvikling, skriver PricewaterhouseCoopers blant annet i sin rapport.
Bør rendyrke selskapet
PWC mener videre at styret i HALD IKS bør følge opp strategiene på en helt annen måte enn hva som er tilfelle i dag.
For å få maksimal nytteverdi av HALD IKS anbefaler vi å rendyrke selskapet som en førstelinjetjeneste som bistår eierkommunene og næringslivet innen næringsrelaterte spørsmål.
Dagens ansvar i forhold til rekruttering av arbeidskraft, samferdsel og økt innbyggertall foreslås rendyrket mellom kommunene og Helgeland regionråd (HRR).
Når det gjelder eierkommunenes deltakerkontingent og utviklingsmidler anbefaler PWC at bør dette speile de respektive kommuners bestillinger til HALD IKS.
Til fredagens møte i Herøy formannskap innstiller rådmann Roy SKogsholm slik:1. Samarbeidet innenfor næringsrettet arbeid i regionen bør videreføres. Framtidig organisering skal kun ivareta næringslivsrettet (mot etablert næringsliv og gründere) og næringsrettet saksbehandling for kommunene. Overordnet næringsarbeid/næringspolitikk og samferdsels-saker ivaretas av kommunene og Helgeland Regionråd.
2. Det skal utredes hvordan virksomheten skal organiseres, også en eventuell mulig tilknytning til Helgeland Regionråd IKS (HRR IKS).
3. Deltakerkommunene knytter seg til virksomheten med en egen avtale for hver kommune som beskriver oppgaver og økonomisk oppgjør.
4. Det skal utarbeides et driftsbudsjett som er basert på minimum 2 stillinger. Budsjettet skal balansere med basis i avtalte oppdrag og oppgjør. Godtgjørelsen skal fordeles på et grunn-beløp som har basis i befolkningen i den enkelte kommune og resten skal være godtgjøring for avtalte tjenester.
5. Utviklingsmidlene (Næringsfondsmidler og lignende) beholdes og fordeles av den enkelte kommune.
6. Det nedsettes en arbeidsgruppe bestående av en representant fra hver kommune og en næringslivsrepresentant fra hver kommune som utreder retningslinjer for virksomheten.
7. Kommunestyrene gir representantskapet fullmakt til å gjennomføre omorganiseringen.