Ordfører Arnt Frode Jensen ber om møte med Boreal, som overtar Veolia, for blant annet å hindre framtidige uventede omlegginger av ferjerutene, slik vi har opplevd på Dønna de siste ukene. Ordførerens kritikk har ført til at Veolia ikke ønsker kontakt med Herøy kommune.
Da Herøyfjerdingen snakket med driftssjef Lars Erik Larsen i Helgelandske fredag sa han blant annet at han mislikte Herøy kommunes innblanding i rutedriften.
Han la også til at kontakten med kommunen nå er brutt.
Uheldige episoder I sitt brev til rederisjef i Boreal Transport AS, Egil Pettersen, skriver ordfører Arnt Frode Jensen at i forbindelse med omlegging av ferjeruta Sandnessjøen Dønna Løkta har det oppstått en del uheldige episoder som etter kommunens syn kunne ha vært unngått med bedre planlegging.
25. mai 2011 sendte jeg en e-post til helgelandske, statens vegvesen og fylkeskommunen og gjorde dem oppmerksom på at den nye ruteføringen skapte store problemer for næringsliv og øvrige reisende.
Ønsker ikke kontakt At vi satte denne ruteomleggingen i et kritisk lys har medført at Helgelandske ikke ønsker kontakt med Herøy kommune.
Dette er meget beklagelig når vi står overfor nye anbud blant annet på strekningen Herøy/Dønna Alstahaug og Boreal kan være en av anbyderne, skriver ordfører Jensen.
Næringslivet i positiv utvikling Han legger til at næringslivet i Herøy er inne i en meget positiv utvikling og det man må forvente er at trafikken blir avviklet på en tilfredsstillende måte.
Jeg har ikke svaret, men mye tyder på at hvis man hadde satt Møysalen inn i sambandet Herøy Søvik og brukt de andre to fergene på Brasøy/Austbø og Løkta så hadde trafikken blitt avviklet på en bedre måte.
Evalueringsmøte snarest Det skriver Jensen og ber rederisjefen ta initiativ til et evalueringsmøte snarest for å gjennomgå de forskjellige sidene ved den midlertidige omleggingen og slik at dette ikke skjer igjen.
Siden ferjeleiet i Sandnessjøen ble stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid har bilferja Møysalen gått til ferjeleiet på Søvik, en tur på om lag 60 minutter.
Flyttet ferjene Men sist søndag ble Møysalen satt inn i sambandet Herøy Søvik. Det skjedde helt uten at dette var annonsert på noen som helst måte.
Samtidig ble Vefsna som vanligvis trafikkerer sambandet Herøy-Søvik flyttet til Dønna-sambandet.
Det førte igjen til ergrelser for de mange reisende som hadde kjørt til Dønna for å satse på den større Møysalen.
Noen av disse måtte vente på ferje i opp til fire timer.
Ordfører Jensen foreslår overfor rederisjef Egil Pettersen i Boreal Transport at følgende deltar på evalueringsmøtet: Nordland Fylkeskommune, Helgelandske, kommunene Herøy, Dønna og Alstahaug , Marine Harvest og transportselskapet Per Johansen transport.
Kaos i vente I morgen torsdag er det konfirmasjonshelg på Dønna og det er grunn til å vente kaos på ferjesambandene.
I forbindelse med Kristi Himmelfartsdag torsdag er det ventelig mange med fritidshus på Dønna og Herøy som også har planlagt å ta turen ut til øyriket.
Støping på kassefabrikken I går tirsdag ble det stående en god del biler igjen etter at ferja hadde forlatt Herøy klokken 14.10. Heldigvis for disse går det ny ferje allerede ti minutter senere.
Støpingen av gulv ved kassefabrikken til Bra-Vask AS på Hestøya foregår for tiden, og betong-bilene har fortrinnrett på ferjene. Av svært naturlige årsaker.
Han la også til at kontakten med kommunen nå er brutt.
Uheldige episoder I sitt brev til rederisjef i Boreal Transport AS, Egil Pettersen, skriver ordfører Arnt Frode Jensen at i forbindelse med omlegging av ferjeruta Sandnessjøen Dønna Løkta har det oppstått en del uheldige episoder som etter kommunens syn kunne ha vært unngått med bedre planlegging.
25. mai 2011 sendte jeg en e-post til helgelandske, statens vegvesen og fylkeskommunen og gjorde dem oppmerksom på at den nye ruteføringen skapte store problemer for næringsliv og øvrige reisende.
Ønsker ikke kontakt At vi satte denne ruteomleggingen i et kritisk lys har medført at Helgelandske ikke ønsker kontakt med Herøy kommune.
Dette er meget beklagelig når vi står overfor nye anbud blant annet på strekningen Herøy/Dønna Alstahaug og Boreal kan være en av anbyderne, skriver ordfører Jensen.
Næringslivet i positiv utvikling Han legger til at næringslivet i Herøy er inne i en meget positiv utvikling og det man må forvente er at trafikken blir avviklet på en tilfredsstillende måte.
Jeg har ikke svaret, men mye tyder på at hvis man hadde satt Møysalen inn i sambandet Herøy Søvik og brukt de andre to fergene på Brasøy/Austbø og Løkta så hadde trafikken blitt avviklet på en bedre måte.
Evalueringsmøte snarest Det skriver Jensen og ber rederisjefen ta initiativ til et evalueringsmøte snarest for å gjennomgå de forskjellige sidene ved den midlertidige omleggingen og slik at dette ikke skjer igjen.
Siden ferjeleiet i Sandnessjøen ble stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid har bilferja Møysalen gått til ferjeleiet på Søvik, en tur på om lag 60 minutter.
Flyttet ferjene Men sist søndag ble Møysalen satt inn i sambandet Herøy Søvik. Det skjedde helt uten at dette var annonsert på noen som helst måte.
Samtidig ble Vefsna som vanligvis trafikkerer sambandet Herøy-Søvik flyttet til Dønna-sambandet.
Det førte igjen til ergrelser for de mange reisende som hadde kjørt til Dønna for å satse på den større Møysalen.
Noen av disse måtte vente på ferje i opp til fire timer.
Ordfører Jensen foreslår overfor rederisjef Egil Pettersen i Boreal Transport at følgende deltar på evalueringsmøtet: Nordland Fylkeskommune, Helgelandske, kommunene Herøy, Dønna og Alstahaug , Marine Harvest og transportselskapet Per Johansen transport.
Kaos i vente I morgen torsdag er det konfirmasjonshelg på Dønna og det er grunn til å vente kaos på ferjesambandene.
I forbindelse med Kristi Himmelfartsdag torsdag er det ventelig mange med fritidshus på Dønna og Herøy som også har planlagt å ta turen ut til øyriket.
Støping på kassefabrikken I går tirsdag ble det stående en god del biler igjen etter at ferja hadde forlatt Herøy klokken 14.10. Heldigvis for disse går det ny ferje allerede ti minutter senere.
Støpingen av gulv ved kassefabrikken til Bra-Vask AS på Hestøya foregår for tiden, og betong-bilene har fortrinnrett på ferjene. Av svært naturlige årsaker.